Väčšina ľudí dokáže udržať pozornosť približne 10 minút, potom sa vráti k snívaniu

„Ehm, môžete zopakovať otázku?“ je veta, ktorú ste už s najväčšou pravdepodobnosťou vyriekli v štýle „jeleň vo svetle reflektorov“ učiteľovi, ktorý vás pristihol pri snívaní. Niekedy môže byť ťažké dávať pozor; keď váš učiteľ stále dookola rozpráva o protónoch, môžete sa ocitnúť v stave, že upadáte do čoraz hlbšieho spánku. Ak to nie je téma, ktorá vás zaujíma, nemáte motiváciu počúvať, a tak nie je prekvapujúce, že sa vaše myšlienky môžu zatúlať. Je však nedostatok pozornosti, ktorý venujete, naozaj vašou chybou?

Po prvé, štúdie ukazujú, že je normálne, že vaša myseľ blúdi. Podľa Jonathana Schoolera z Kalifornskej univerzity v Santa Barbare vaša myseľ blúdi najmenej 30 % času, keď vykonávate bežné každodenné úlohy, takže by ste sa nemali cítiť zle, ak sa na hodine trochu zasnívate – je pravdepodobné, že váš učiteľ tiež.

Zistilo sa tiež, že nesústredené myslenie je pre náš mozog prirodzeným stavom. Malia Masonová zaznamenávala mozgovú aktivitu v korelácii so snívaním, aby zistila podobnosti vo funkciách mozgu pri „blúdení“ a pri vykonávaní iných funkcií. Keď ľudia uvádzali, že ich myseľ blúdi, ich mozog vykazoval aktivitu vo viacerých oblastiach kôry, ktoré sú rovnaké ako oblasti, ktoré sú aktívne, keď je náš mozog „v pokoji“. To naznačuje, že snívanie je len súčasťou fungovania nášho mozgu a môže byť spôsobom, ako si naša myseľ oddýchne; hoci v tejto aj v spomínanej štúdii bola použitá metóda vlastného hlásenia, a preto výsledky nemožno považovať za konkrétny fakt.

Čo teda spôsobuje, že sa naša myseľ túla? Nedávna štúdia zameraná na rozsah pozornosti ukazuje, že na vine môže byť nedostatok spánku. Tisíc univerzitných študentov sa zúčastnilo na prieskume o svojej pozornosti a výsledky ukázali, že priemerná dĺžka ich pozornosti bola len 10 minút, kým začali počas prednášky odchádzať. Tretina účastníkov z nedostatku pozornosti obviňovala prepracovanosť a následnú únavu, čo potvrdzuje vyššie uvedenú Masonovu teóriu, že denné snenie je spôsob, ako si náš mozog oddýchne.

Doporučujeme:  6 upokojujúcich návykov na zvládnutie úzkosti doma

Iní však naznačujú, že naša pozornosť je v skutočnosti oveľa dlhšia a že štúdie, ako je vyššie uvedená, nemajú skutočný význam. V prehľade literatúry z roku 2007 psychológovia Karen Wilsonová a James H. Korn dospeli k záveru, že malý počet dôkazov, ktoré boli zozbierané na podporu teórie 10-minútového rozpätia pozornosti, bol povrchný a nepresný. Dôvodom je, že meranie rozpätia pozornosti je veľmi náročné, najmä ak sa spoliehame na vlastné hlásenia, a hoci môže existovať vzorec poklesu pozornosti študentov počas prednášky, presnú dĺžku priemerného rozpätia pozornosti nemožno určiť.

Iné štúdie naznačujú, že namiesto toho, aby sme sa dokázali sústrediť len 10 minút prednášky a zvyšok sa zasnívali, venujeme pozornosť po častiach. Podľa tejto štúdie naša pozornosť klesá každých pár minút.

Táto teória sa mi zdá oveľa dôveryhodnejšia, ale aký je váš názor na túto záležitosť?

Ako dlho vám vydrží pozornosť? Urobte si test tu.

Kvíz na záver

Čo je ťažké merať, keď sa spoliehame na vlastné hlásenie?

  • Výkon mozgu
  • Porozumenie
  • Rekreačné čítanie
  • Jednoduchá zábava
  • Duševná spôsobilosť

Aký je vzorec poklesu pozornosti žiakov počas?

  • Prof.
  • Seminár
  • Trieda na vysokej škole
  • Čas v triede

Čo ľudia uvádzajú, že ich myseľ blúdila?

  • Ľudský mozog
  • Zmyslové orgány
  • Nervové systémy
  • Sivá hmota
  • Telá

Čo svedčí o tom, že je normálne, že vaša myseľ blúdi?

  • Štúdia
  • Ďalší výskum

Čo ukazuje mozog ľudí, keď sú v pokoji?

  • Aktivity

Aká je teória 10-minútovej pozornosti?

  • Hypotéza
  • Teórie

Ako dlho trvá, kým študent počas prednášky odíde?

  • Minúty
  • Sekundy
Doporučujeme:  5 spôsobov, ako môžu psy pomôcť znížiť úzkosť