Kategórie
Psychológia

Úzkosť vás neovláda!

Život s neustálou úzkosťou je vyčerpávajúci. Neustále sa objavujú dotieravé myšlienky, ktoré vás oberajú o vnútorný pokoj. Nielen to, ale aj fyzické príznaky sú neznesiteľné. Úzkostné poruchy vás nútia vyhýbať sa situáciám a berú vám slobodu. Poraziť úzkosť je ťažké, ale nie nemožné. So správnymi nástrojmi môžete túto poruchu prekonať a získať späť moc nad svojím životom. Skôr ako sa oslobodíte, musíte porozumieť úzkosti. Podľa Americkej psychologickej asociácie (APA) je úzkosť „emócia charakterizovaná pocitmi napätia, znepokojujúcimi myšlienkami a fyzickými zmenami“.

APA rozdeľuje hlavné typy úzkostných porúch do týchto kategórií:

Spoločnými príznakmi týchto porúch sú: intenzívny strach, nervozita, zvýšený tep, nespavosť, nevoľnosť, potenie, tras a problémy so sústredením alebo myslením. Úzkostné poruchy môžu spôsobovať záchvaty, ale záchvaty úzkosti a paniky sa líšia intenzitou a dĺžkou trvania príznakov. Úzkostný záchvat sa objavuje postupne, zintenzívňuje sa v priebehu určitého času, zvyčajne po nadmerných obavách alebo stresore. Zatiaľ čo záchvat paniky nastáva náhle s akútnymi príznakmi; napríklad s pocitom dusenia alebo umierania. Zvyčajne k nemu dôjde v priebehu približne 10 minút a potom ustúpi. Je dôležité pochopiť, že na záchvat úzkosti alebo paniky nemôžete zomrieť. Počas záchvatu budete mať pocit, že vaše okolie je mimo kontroly. Tu je malá technika, ktorú môžete urobiť na opätovné získanie kontroly. Myslite na to: 5 vecí, ktoré okolo seba vidíte, 4 veci, ktorých sa môžete dotknúť, 3 veci, ktoré môžete počuť, 2 veci, ktoré môžete cítiť a jednu vec, ktorú môžete ochutnať. Túto techniku vyskúšajte pri pomalom dýchaní.

Kontrola týchto porúch je náročná, ale dá sa zvládnuť. Tu je niekoľko tipov, ktoré navrhla Americká asociácia úzkosti a depresie (ADAA), aby ste pomohli kontrolovať úzkosť:

Ak vám úzkostná porucha spôsobuje problémy v práci, s rodinou a priateľmi alebo pri každodenných činnostiach, je potrebné vyhľadať odbornú pomoc. Ak po určitom čase vyskúšania uvedených tipov máte pocit, že sa situácia nezlepšila alebo sa zhoršila, potom je potrebné zvážiť terapiu. APA navrhuje psychoterapiu, známu aj ako kognitívno-behaviorálna terapia (KBT). Psychoterapia pomáha jednotlivcom identifikovať a zvládnuť faktory, ktoré vyvolávajú ich úzkostné poruchy. CBT využíva behaviorálne techniky, ktoré pomáhajú pacientovi čeliť desivým situáciám v kontrolovanom a bezpečnom prostredí.

Úzkostné poruchy je ťažké pochopiť, najmä ak nedokážete presne určiť pôvod problému. Pamätajte, že nie ste sami a že úzkostnými stavmi trpí mnoho ľudí. Nebojte sa požiadať o pomoc a majte na pamäti, že to z vás nerobí slabocha. Každú situáciu berte krok za krokom, proces k uzdraveniu bude závisieť od vášho odhodlania poruchu prekonať. Kľúčom k úspechu je neustále cvičenie a ak máte pocit, že vám zotavenie trvá dlho, nebojte sa! Každý človek sa zotavuje inak, niektorí rýchlejšie ako iní. Aké sú vaše myšlienky? Trpeli ste úzkosťou? Ak áno, úspešne ste sa z nej zotavili? Chceli by ste sa podeliť o nejaké ďalšie návrhy? Ak áno, napíšte komentár na konci tejto stránky.

Kvíz na záver

Aké sú hlavné typy úzkostných porúch?

  • Poruchy nálady
  • Iné duševné choroby
  • Schizofrénia
  • Adhd
  • Klinická depresia
  • Gad

Ako sa volá Americká psychologická asociácia?

  • Americká psychologická asociácia
  • Bjcp
  • Foley
  • Združenie
  • Vedecké preskúmanie
  • Terry Taylor
  • Prázdna tabuľa
  • Harman

Aká je intenzita záchvatov paniky?

  • Záchvaty úzkosti
  • Extrémna úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Fyzické príznaky
  • Depresívna epizóda

Aké sú bežné príznaky úzkostných porúch?

  • Fibro
  • Migrény
  • Základný stav
  • Chronická únava
  • Nežiaduce účinky

Čo všetko okolo seba vidíte, čoho sa môžete dotknúť, čoho sa môžete dotknúť, čo môžete počuť, čo môžete cítiť a čo môžete ochutnať?

  • Spôsoby
  • Zdá sa, že
  • Veci
  • Je to…
  • Ako

Ako sa nazýva psychoterapia?

  • Dbt
  • Behaviorálna terapia
  • Emdr

Ako dlho trvá, kým systém ustúpi?

  • Približne 30 minút
  • 24-48 hodín