Úzkosť: Naučte sa ju zvládať

Úzkosť nie je skvelá duševná porucha. Vďaka nej si ľahko vyberiete všetky svoje nedostatky a poviete si, na čom treba popracovať alebo čo sa vám zdá zlé. Keď ste svojím najhorším kritikom, v konečnom dôsledku sa aj vy sami ženiete smerom k čelnej zrážke so svojimi sebazničujúcimi pochybnosťami. Tento zlý hlas v našej mysli nám môže spôsobiť, že sa budeme cítiť na dne, vyčerpá naše sebavedomie a sebadôveru. V dôsledku toho môže ovplyvniť naše zdravie a pohodu. Úzkosť môže spôsobiť, že je ťažké prežiť niektoré dni.

Úzkosť vzniká vtedy, keď máte pocit, že veci sú mimo vašej kontroly a riešenia sa zdajú byť nemožne vzdialené. Jedným z bežných spôsobov, ako sa zvyšuje úroveň úzkosti, je, keď si o sebe neustále vytvárate prísne úsudky. Keď sa tieto úsudky nahromadia, začnú prevažovať nad pozitívnymi vlastnosťami, ktoré máte. Začnete zabúdať na to, čo z vás robí cennú a jedinečnú osobnosť. Tieto vlastnosti sa rozptýlia a stratia pod troskami a ruinami vašej psychiky.

Keď som vyrastal, bol som veľmi plachý. Bolo mi nepríjemné byť v centre pozornosti, takže som sa jej za každú cenu vyhýbala. Keď sa pozerám späť, pýtam sa sám seba, prečo mi je také nepríjemné byť stredobodom pozornosti. Možno to bolo preto, že som sa necítila dobre sama so sebou. Preto som prirodzene nechcel priťahovať svet k sebe, myslel som si, že na mne nie je nič hodné toho, aby ma videl. Počas celého detstva som osem rokov chodila na hodiny klavíra. A vždy, keď sa konal recitál, pozerala som sa do publika a dostávala som búšenie srdca, myslela som si, že prichádza koniec sveta. Absolútne som sa bála hrať jedinú skladbu, ktorú som celé týždne cvičila. Prečo som sa tak bála ukázať ľuďom výsledky svojej tvrdej práce? Pretože v okamihu, keď som vstúpila na pódium a do svetla, som sa bála, že zabudnem noty. Moja myseľ zámerne ignorovala momenty, keď sa mi pieseň podarila, a zabudla na to, v čom som bol dobrý. Teraz som si uvedomil, že moje pochybnosti boli len klamstvom. Väčšinou je to tak, že sa bojíme priznať si veci, v ktorých sme dobrí, pretože máme pocit, že môžu každú chvíľu zmiznúť. Úplne chápem, aký je to pocit. Keď sa veci cítite dobre, máte pocit, že ste na vrchole sveta. Ale keď ste hore, uvedomíte si, že môžete kedykoľvek spadnúť. Čím vyššie ste, tým ťažší je pád. Je to desivé, pretože viete, ako veľmi by to bolelo. Avšak prinútiť sa zostať na dne studne, kde vás nikto nepočuje -to je tiež desivé, ak nie, ešte desivejšie.

Doporučujeme:  Kritické myslenie

Pred verejným vystúpením alebo pracovným pohovorom je prirodzené, že ste trochu nervózni. Podľa štúdie sa hladina kortizolu zvyšuje menej, keď ľudia používajú techniku sebapotvrdzovania. Jedna skupina ľudí si pred účasťou na úlohách vyvolaných vysokým stresom vytvorila zoznam svojich silných stránok a talentov a opätovne si potvrdila to, čo ich robí hodnotnými. Zaujímavé je, že hladina kortizolu sa im nakoniec nezvýšila; zatiaľ čo druhá skupina, ktorá nerobila rozcvičku pomocou sebapotvrdenia, zaznamenala zvýšenú hladinu úzkosti. Predtým, ako sa pustíte do stresovej situácie, tu je účinná aktivita, ktorú môžete vykonať, aby ste zostali pokojní namiesto toho, aby ste sa nechali ovládnuť úzkosťou:

1. Doplňte prázdne miesta do nasledujúcich viet a potom sa pozrite do zrkadla na svoj odraz a prečítajte si ich nahlas:

Mám talent na __________, pretože dokážem __________.

Medzi moje zručnosti patrí __________.

Moja najväčšia sila je __________ a môže pomôcť zmeniť tento svet, pretože __________.

Jednu vec, ktorú dokážem, ale väčšina ľudí má s tým problém, je __________.

Som jedinečný, pretože __________.

Niekto iný na tomto svete je šťastnejší, pretože som __________.

2. Potom zopakujte nasledujúce riadky:

Nie som dosť. Som viac než dosť.

Vždy budem dôležitý a hodný všetkého, o čom som kedy sníval.

Nemám sa čoho báť, strach by sa mal báť len mňa.

Všetko bude v poriadku, a ak nie, stále môžem veci zmeniť tak, aby boli.

3. Nakoniec sa usmejte a potľapkajte sa po pleci, než sa pustíte do situácie.

Dávať si sebapotvrdenia je jedna z najzdravších vecí, ktoré môžete urobiť, pretože vás zbavuje strachu z pocitu, že nemáte dostatočnú kontrolu nad tým, aby ste urobili všetko, čo je v vašich silách, čo je príčinou väčšiny úzkostí. Zaradením tejto činnosti do svojho každodenného režimu môžete vybudovať lepšiu verziu seba samého a vyjsť z tmavej miestnosti na svetlo. Vždy majte odvahu prijať a rásť do toho, kým ste mali byť, bez toho, aby ste vystupovali pod tlakom toho, kým sa vám svet snaží nahovoriť, aby ste boli.

Doporučujeme:  11 vecí, ktoré by ľudia trpiaci úzkosťou chceli, aby ich rodina a priatelia pochopili - Viete sa s tým stotožniť?

Aký je váš názor na sebapotvrdzovanie? Máte nejaké ďalšie tipy, ako sa vyrovnať s úzkosťou a negatívnymi myšlienkami? Zanechajte komentár nižšie!

Weller, C. (2016, 9. februára). Harvardský psychológ odhalil najrýchlejší spôsob, ako si zvýšiť sebavedomie, keď ste nervózni. Získané 26. mája 2017.

Kvíz na záver

Čo je hlavnou príčinou stresu?

  • Záchvaty paniky
  • Depresia
  • Myšlienky na samovraždu
  • Fyzické príznaky

Čo robí zlý hlas v našich mysliach, ktorý vysáva našu sebaúctu a čo ešte?

  • Sebavedomie
  • Asertivita
  • Sebavedomie

Ktorá časť nášho tela nám môže spôsobiť, že sa budeme cítiť skleslo?

  • Predstavy
  • Kolektívna myseľ
  • Vlastné hlavy

Aký vplyv má slnko na naše zdravie?

  • Spôsobené
  • Dôsledky
  • Pokus
  • Vedľajší účinok

Pozeral som sa na publikum a búšilo mi srdce, myslel som si, že sa blíži koniec toho, čo sa blíži?

  • Planéta Zem
  • Krajina
  • Celý národ
  • Globe

Keď som bol na recitáli, pozeral som sa do publika a búšilo mi srdce, myslel som si, že prichádza koniec sveta.

  • Deň
  • Každý
  • Keď
  • Celé
  • Prvá stránka
  • Ďalšie
  • Jedna sekunda