Úzkosť je ako pokrútená zóna pohodlia

Tí z nás, ktorí trpia úzkosťou, veľmi dobre vedia, aké ťažké môže byť prežívať každodenný život: neustále ste v napätí a strachujete sa, čo by sa stalo, keby alebo čo by sa mohlo stať. Núti váš mozog sústrediť sa na veci, ktoré sú v živote negatívne a kruté, a uvádza vás do neustáleho stavu paniky a paranoje, pripravuje vás na najhoršie veci, ktoré by sa vám mohli stať. Je to takmer akoby sa vás snažil presvedčiť, že byť stále nešťastný, vystresovaný a vystrašený je dobrá vec, pretože sa vás snaží pred niečím ochrániť. Pre ten úzkostný hlas vo vašej hlave je nepodstatné, či viete s istotou, že sa vám niečo, čoho sa máte báť, vôbec stane, alebo nie. Jeho jedinou úlohou je pripraviť vás na najhoršie a len na najhoršie.

Prečo by sme teda mali počúvať takúto vec? Prečo by sme mali počúvať hlas, ktorý sa nás tak usilovne snaží presvedčiť, že život má byť stresujúci, krutý a nešťastný? Kedy sme začali veriť, že mať neustále bolesti hlavy alebo žalúdočné kŕče je normálna vec? Prečo sme boli presvedčení, že žiť na hrane je správny spôsob života, pretože s istotou vieme, že to tak nie je.

Aj napriek všetkej bolesti a stresu, ktoré nám ten hlas v hlave spôsobuje, sa akosi nedokážeme prinútiť, aby sme ho prestali počúvať. Namiesto toho sa riadime jeho hroznými radami a bežíme s nimi. Keď som sa pozrela hlboko do svojho vnútra, konečne som dospela k záveru, prečo som sa nechala tým hlasom ovládnuť:

Úzkosť je komfortná zóna.

Pravdepodobne si kladiete otázku: „Ako môže byť úzkosť komfortnou zónou?“

„Čo je pohodlného na tom, keď sa neustále strachujete?“

Úzkosť je ako obranný mechanizmus

Hlavnými vecami, ktorých sa pravdepodobne každý človek trpiaci úzkosťou bojí, sú zlyhanie a bolesť. Bojíme sa, že sa všetko pokazí. Bojíme sa, že nám niekto ublíži. Bojíme sa byť zraniteľní voči čomukoľvek, čo by nám potenciálne mohlo priniesť nejakú ujmu. Preto používame neustále obavy ako prostriedok na prípravu na akúkoľvek zlú vec, ktorá by sa potenciálne mohla stať. Môžete dúfať v to najlepšie, koľko chcete, ale vždy očakávajte to najhoršie. Ak už teraz očakávame, že príde to najhoršie, nebudeme sa cítiť tak zle, keď sa to nakoniec stane, však? Predvídali sme, že to príde. Vedeli sme to.

Úzkosť pôsobí ako štít: ak očakávame, že sa stane nešťastná udalosť, nebudeme takí prekvapení, keď k nej skutočne dôjde. Cítime sa pohodlne pri myšlienke, že sme sa pripravili na nevyhnutnú tragédiu, o ktorej vieme, že nás postihne, a nezrútime sa na zem, pretože to nebolo niečo, čo by sme v prvom rade neočakávali, že sa skôr či neskôr stane.

Doporučujeme:  Mensa International

Iróniou je, že asi v desiatich prípadoch z desiatich k najhoršiemu scenáru nedôjde, a vy sa aj tak nakoniec cítite dosť mizerne, bez toho, aby došlo k udalosti, ktorej sme sa báli.

Pozitívnosť nás robí zraniteľnými

Zdá sa, že najlepšia rada, ktorú všetci majú, je: „Musíte zostať pozitívni!“ Nemôžete si pomôcť, ale pomyslíte si: „Áno, správne, budem pozitívny a budem očakávať skvelý deň, pobozkám svojich blízkych a ráno odídem, aby som neskôr zistil, že sa stala hrozná nehoda a oni zomreli. Alebo to budem ja, kto zomrie. Čo ja viem, toto môže byť môj posledný deň a ja o tom ani neviem. Možno by som sa mal na celý deň zamknúť vo svojej izbe, aby sa nič nestalo…“

Myslíme si, že keď sa usmejeme a budeme ignorovať hlas v našej hlave, život si s nami zahrá zlý trik a vyfúkne nám naše šťastie rýchlejšie, ako stihneme mrknúť. Koniec koncov, život môže byť niekedy krutý a nepredvídateľný, však? Všetci okolo nás vždy hovoria o tom, akí sú vystresovaní, aký je život ťažký a nepredvídateľný. Ľudia sotva dokážu zaplatiť účty, 99 % obyvateľstva je chudobných, ľudia čelia útlaku a diskriminácii a nič sa s tým nerobí, ľudia strácajú prácu, priateľov a zrazu nemôžu vystáť toho, koho kedysi vyhlásili za lásku svojho života. Ako nám ten posledný bombový útok za oceánom alebo masová streľba v našej vlastnej krajine pripomína, akí bezcitní dokážu byť ľudia a ako nikdy neviete, kedy môže dôjsť k tragédii. Ako môžeme očakávať, že život bude niekedy dobrý? Ako sa opovažujeme neočakávať, že sa nám niečo z toho skôr či neskôr stane? Nemá zmysel snažiť sa byť šťastný, keď nám ho každú chvíľu niečo vytrhne, však?

Sme pohltení všetkými negatívnymi vecami, ktoré sa vo svete dejú, a myslíme si, že je hlúpe neočakávať, že niekedy zažijeme nejaké vážne ťažkosti, ktoré zažívajú iní. Nemá zmysel byť pozitívny, keď sa nám to nakoniec obráti proti srsti. A tak nám vyhovuje zostať takí, akí sme, a držať sa týchto škodlivých myšlienkových vzorcov, pretože vo chvíli, keď to neurobíme, keď sa zbavíme svojich obáv a budeme očakávať, že do nášho života prídu pozitívne veci, život nám vrazí nôž do chrbta a ukáže nám, aký je v skutočnosti zlý a podlý. So všetkými tými negatívnymi vecami, o ktorých nás učili, že život je taký, si ich internalizujeme a programujeme svoju myseľ, aby im bezvýhradne verila.

Doporučujeme:  Správna prax v oblasti autizmu

Úzkosť nás svojím spôsobom presviedča aj o tom, že si nezaslúžime šťastie a že nemáme absolútne žiadnu kontrolu nad tým, ako sa náš život vyvíja. Neuvedomujeme si, že niektoré nešťastné udalosti, ako napríklad terorizmus, sa dejú mimo našej kontroly, ale určite máme kontrolu nad inými aspektmi nášho života a môžeme si vybrať, či chceme byť šťastní a sústrediť sa na dobré veci v živote, rovnako ako máme na výber sústrediť sa len na tie zlé. Ale sústrediť sa na negatívne veci je múdrejšie, pretože sa radšej doslova znepokojíte prípravou na zlú situáciu, ktorá má prísť, namiesto toho, aby ste ochoreli z blížiacej sa tragédie, ktorú ste nikdy nečakali.

Nedáva to veľký zmysel, keď sa to takto povie, však?

Ako proti tomu bojovať

Po prvé, nikdy nie je dobré pokúšať sa liečiť duševnú poruchu sám. Aj keď je to do istej miery užitočné, samotné premýšľanie o šťastných myšlienkach problém zázračne nevyrieši. Hoci návšteva lekára špecializujúceho sa na túto oblasť je jednou z najlepších vecí, ktoré pre seba môžete urobiť, liečba úzkosti si vyžaduje viac než len lieky a terapiu. Ide o to, aby ste sa skutočne pozreli hlboko do svojho vnútra a prišli na koreň tomu, prečo veríte veciam, ktorým veríte, a cítite sa tak, ako sa cítite. Možno sa snažíte pred niečím utiecť, napríklad pred fóbiou alebo traumatickou udalosťou, ktorá sa odohrala v minulosti. Možno máte okolo seba toxických ľudí alebo počúvate toxických ľudí, ktorí posilňujú vaše úzkostné myšlienky. Možno si na začiatku neuvedomujete, prečo presne máte také obavy a strach, aké máte, a to je v poriadku. Vyžaduje si veľa času a sebahodnotenia, aby ste prišli na koreň tomu, prečo je vaša úzkosť taká autoritatívna vo vašom živote.

Dovoľte si spoznať svoje podvedomie. Uvedomujte si myšlienky, ktoré vás napadajú, a pokúste sa vysvetliť, prečo sa v nich objavujú. Ak si to neviete vysvetliť, skúste určiť, aké výhody vám prinesie počúvanie vašich úzkostných myšlienok. Sú naozaj hodné vašej pozornosti? Zaručene zabránia tomu, aby sa vec, ktorej sa obávate, skutočne stala? Napadajú vás nejaké aktívne riešenia, ktoré vás upokojia a pomôžu vám cítiť sa bezpečnejšie? Ak ide o niečo, čomu nemôžete zabrániť, spýtajte sa sami seba, či je naozaj vysoká pravdepodobnosť alebo istota, že sa to stane, a ako sa s tým budete môcť vyrovnať alebo zotaviť. Našťastie, väčšina vecí, ktorých sa ľudia s úzkosťou celý deň obávajú, sa zvyčajne nikdy nestane tak, ako si mysleli!

Doporučujeme:  Zanedbávanie

Aj starostlivosť o seba je veľmi dôležitá! Urobte si z nej prioritu. Dlhujete si to, aby ste sa o seba starali za každých okolností. Nie ste leniví. Nie ste sebeckí. Neubližujete nikomu inému, pretože si dávate prednosť a robíte veci, ktoré vás bavia a ktoré vás dostávajú do dobrej pohody. Ak to znamená, že musíte stráviť niekoľko minút mimo svojej rodiny a sveta, urobte to! Čokoľvek, vďaka čomu sa budete cítiť skutočne dobre, bude pre vás a váš život prínosom, robte to a robte to pravidelne.

Nakoniec si uvedomte, že ste platní a vaša choroba je skutočná. Nie ste blázon, netrápite sa pre nič za nič, nereagujete prehnane ani nedramatizujete. Máte skutočnú poruchu, ktorá si vyžaduje viacero foriem liečby a nevylieči sa zo dňa na deň. Každý je niekedy úzkostlivý alebo nervózny, takže nikto iný naozaj nemá právo vás súdiť. Vy nie ste vaša choroba. Ste osoba, ktorá si zaslúži šťastný a naplnený život.

Kvíz na záver

Čoho sa držíme, pretože vo chvíli, keď sa zbavíme svojich obáv a očakávame, že do nášho života prídu pozitívne veci, život nám vrazí nôž do chrbta a ukáže nám, aký je v skutočnosti zlý a podlý?

  • Myšlienkové procesy
  • Vzory myslenia
  • Správanie
  • Iracionálne myšlienky
  • Poznávanie
  • Neurochémia

Čo je príjemné na tom, že sa neustále obávate?

  • Záchvaty paniky
  • Depresia
  • Myšlienky na samovraždu
  • Fyzické príznaky

Keď sa zbavíme svojich obáv a očakávame, že do nášho života prídu pozitívne veci, život nám vrazí nôž do chrbta a ukáže nám, aký je v skutočnosti zlý a podlý. Môžeme sa rozhodnúť, že budeme šťastní a zameriame sa na dobré veci v živote, rovnako ako máme kontrolu nad ostatnými aspektmi nášho čo?

  • Život
  • Milovaní
  • Rodiny

Čo považujeme za najväčšie zlo v našom živote?

  • Monotónne

Ako dlho sa mám zamykať v izbe, aby sa nič nestalo?

  • Týždeň
  • Každú hodinu