Urobte si radosť

Endorfíny sú prirodzeným bojovníkom proti bolesti a stresu. Uvoľňujú sa do krvného obehu, aby vyvolali pocit eufórie, zvýšili pôžitok, zmiernili stres a znížili pocity bolesti.

Sú jedným z „hormónov šťastia“ v tele ♡

Keď máte málo endorfínov, je pravdepodobnejšie, že sa budete cítiť úzkostlivo, depresívne, vystresovane a nebudete sa vedieť tešiť zo života alebo prežívať šťastie.

Hoci je fyzické cvičenie najznámejším spôsobom zvyšovania hladiny endorfínov, nie je to jediný spôsob. A to je dobre, pretože väčšina z nás nikdy nezažije legendárne bežecké opojenie.

Ale niektoré z najlepších vecí v živote – ako napríklad láska, smiech, slnečné lúče a čokoláda – zvyšujú hladinu endorfínov rovnako dobre.

Pozrime sa, ako si prirodzene zvýšiť hladinu endorfínov!

Zvýšenie endorfínov pomocou jedla

Niektoré potraviny obsahujú alebo podporujú uvoľňovanie endorfínov. Majú vysoký obsah vitamínov a minerálov – napríklad vitamínu 12, vitamínu C, zinku, draslíka a železa – ktoré pomáhajú nášmu mozgu uvoľňovať tieto „hormóny šťastia“. Našťastie pre nás sú aj chutné!

Čokoláda je jedným z najobľúbenejších jedál na upokojenie. V čokoláde je niekoľko zlúčenín, ktoré toto kúzlo vykonávajú. Jedna z nich, fenyletylamín, funguje tak, že zvyšuje hladinu endorfínov.

Horúca, pikantná chuť jedál nie je v skutočnosti chuťový vnem, ale pocit bolesti. To spôsobuje prílev endorfínov, ktoré hasia oheň, čo vyvoláva pocit pohody.

Ženšen môže byť prospešný pre ľudí, ktorí sa cítia unavení a preťažení, a pre tých, ktorí sa zotavujú z dlhej choroby. Môže tiež zvýšiť produkciu endorfínov, chemických látok, ktoré produkuje mozog.

Nech je to čokoľvek – melónová zmrzlina, talianske mäsové guľky, čučoriedkové francúzske toasty alebo hotdogy – ak vám to chutí, určite vám to urobí radosť a uvoľní to endorfíny.

Zvyšovanie endorfínov pomocou životného štýlu

Okrem jedla existujú aj iné možnosti životného štýlu, ktoré zvyšujú hladinu endorfínov, a väčšina z nich je oveľa jednoduchšia ako náročné cvičenie (musíme byť najšťastnejší ľudia na svete, však?!)

Doporučujeme:  7 vecí, ktoré najviac desia introvertov

PRIVOŇAŤ SI K VANILKE ALEBO LEVANDULI

Niektoré vône vám môžu zlepšiť náladu tým, že ovplyvňujú produkciu endorfínov. Napríklad vôňa vanilky a levandule.

Najznámejším prínosom slnečného žiarenia je tvorba nevyhnutného vitamínu D, ale slnečné ultrafialové žiarenie zvyšuje aj produkciu endorfínov.

Hoci nikdy nechcete byť na slnku tak často, aby ste sa spálili, mierne vystavovanie sa slnku vás môže urobiť zdravšími a šťastnejšími vo viacerých ohľadoch.

Priemerné dieťa sa smeje 300-krát denne, zatiaľ čo priemerný dospelý sa smeje len 17-krát. A to je na našu škodu, pretože smiech, ako sa hovorí, je najlepší liek (napokon zvyšuje hladinu endorfínov).

Nemáte chuť sa smiať?

Predstierať je v poriadku. Falošný smiech zvyšuje aj endorfíny!

Počúvanie hudby, najmä hudby, ktorá vám prináša radosť, zvyšuje hladinu endorfínov. Ešte lepšie ako počúvať hudbu je vziať do ruky nástroj, mikrofón alebo jednoducho vstať a tancovať.

Hra na hudobný nástroj, spev a tanec stimulujú uvoľňovanie endorfínov ešte viac ako pasívne počúvanie.

Keď sa staneme dospelými, odložíme detské veci a jednou z nich je, žiaľ, aj hra.

Hranie môže znížiť stres, precvičiť mozog, podporiť kreativitu, posilniť vzťahy a dokonca sa môžete cítiť mladšie.

Ak je vašou hlavnou formou zábavy čas strávený pri obrazovke elektronického zariadenia, vypnite ho a venujte sa radšej endorfínom.

Meditácia je jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje zdravie a šťastie. Pravidelná meditácia znižuje hladinu stresového hormónu kortizolu a zároveň zvyšuje hladinu endorfínov.

Ale aj pohybové meditácie – ako tai chi, pilates a joga – môžu vyvolať uvoľňovanie endorfínov.

Pozorujte dieťa alebo domáce zviera, ako spí, a uvidíte, že sa im pohybuje brucho, a nie hrudník. Toto hlboké dýchanie z bránice je spôsob, akým máme dýchať.

Doporučujeme:  Skúška školskej spôsobilosti na vysokej škole (College Entrance Examination Board)

Dýchajte z brucha 5 sekúnd a potom 5 sekúnd vydychujte.

To vyšle do mozgu signál na uvoľnenie neurotransmiterov endorfínov, serotonínu a dopamínu, ktoré vyvolávajú dobrý pocit.

Pomoc druhým aktivuje oblasti mozgu spojené s potešením, sociálnym prepojením a dôverou – záplava endorfínov.

Môžete pomôcť priateľom a rodine, prispieť na obľúbenú charitu alebo pomôcť dobrovoľníckou prácou.

Zatiaľ čo dávanie druhým je altruistický spôsob zvyšovania hladiny endorfínov, jedna z menej ušľachtilých ľudských činností – klebetenie – môže spôsobiť to isté. Klebetenie je zrejme primitívna potreba, ktorá je nevyhnutná pre našu sociálnu a psychickú pohodu.

Saunovanie je tradičný spôsob relaxácie, detoxikácie a socializácie – a teraz k nemu môžete pridať aj zvýšenie hladiny endorfínov.

Ak nemáte prístup k saune, môžete sa osprchovať aj horúcou vodou.

Sľúbil som, že na zvýšenie produkcie endorfínov nebudete musieť cvičiť – a nemusíte! Celodenné sedenie však otupuje myseľ a je nezdravé, takže by ste aj tak mali cvičiť.

Keď cvičíte, robte to s ostatnými. Cvičenie v triede alebo s partnerom zvyšuje hladinu endorfínov a toleranciu voči bolesti lepšie ako cvičenie osamote.

Zábava je tiež zaručená!

♡ Ďalšími „hormónmi šťastia“ v tele sú okrem endorfínov aj serotonín, dopamín a oxytocín.

VEDELI STE, že prirodzené endorfíny vášho tela, ktoré zabíjajú bolesť, sú molekulu za molekulou tisíckrát silnejšie ako morfín?

Kvíz na záver

Čo uvoľňujeme, keď sa smejeme?

  • Dobré chemikálie
  • Dopamín
  • Šťastné hormóny
  • Uvoľňovanie endorfínov
  • Seratonín

Ktorá časť tela uvoľňuje hormóny šťastia?

  • Nervový systém
  • Čelný lalok
  • Senzorický vstup
  • Nervové dráhy
  • Synapsy
  • Mozoček

Aký je chuťový vnem potraviny?

  • Mliečne výrobky
  • Spracované potraviny
  • Výživový obsah

Aký je najlepší spôsob na zvýšenie hladiny endorfínov?

  • Fyzická aktivita
  • Exkurzia
  • Dobrá strava
  • Diéta

Čo zvyšuje UV žiarenie v tele?

  • Výroba
  • Distribúcia
Doporučujeme:  Vychádzanie s rovesníkmi, aj keď nie ste priatelia

Čo spôsobuje ženšen?

  • Pocit
  • Anxious
  • Depresia
  • Panický
  • Utešujúce

Koľkokrát sa priemerne dospelý človek zasmeje?

  • Viaceré
  • Dvakrát
  • Niekoľko
  • Príležitosti
  • Nespočetné množstvo

Ako môže fyzické cvičenie zvýšiť hladinu endorfínov?

  • Len
  • Na stránke .
  • To
  • Vlastne
  • Samozrejme
  • Dokonca aj
  • Ako