Umenie prokrastinácie: Štruktúrovanie vašich zlozvykov

Po prvé, čo je to prokrastinácia? Všetci sme ju niekedy robili.

Toto je prokrastinácia: dokončenie menej dôležitých úloh pred tými naliehavými a dôležitými; robenie vecí, ktoré vás bavia, a odkladanie písania nudnej práce na poslednú chvíľu.

Prokrastinácia má dva kľúčové aspekty:

Ak odložíte písanie práce na nasledujúce ráno, pretože musíte pracovať na nočnej zmene, nie je to prokrastinácia – práca je logickým dôvodom na odloženie tejto úlohy. Prokrastináciou by bolo dobrovoľné odkladanie úlohy, hoci viete, že to bude horšie (a pravdepodobne to budete ľutovať).

V metaanalýze desiatok štúdií o prokrastinácii, ktorú v roku 2007 uverejnil časopis Psychological Bulletin, sa odhaduje, že 80-95 % vysokoškolských študentov prokrastinuje, 75 % sa považuje za prokrastinátorov a takmer 50 % prokrastinuje sústavne. (Ja rozhodne nie som výnimkou…)

Sústavné odkladanie môže byť škodlivé, či už je to z nedostatku sebadôvery alebo len z toho, že sa vám daná úloha nepáči alebo vás nudí. Určite sa mi stalo, že som nejedenkrát nestihol termín v práci alebo na univerzite len preto, že som prácu odkladal na poslednú chvíľu a podceňoval som, koľko času mi bude trvať, kým úlohu dokončím (nazýva sa to aj plánovací omyl).

Bol som príliš optimistický a nevyužil som svoje predchádzajúce skúsenosti s podobnými úlohami, aby som presne určil, ako dlho bude úloha skutočne trvať.

Ako som teda napravil svoje návyky? Vlastne nie – len som ich obišiel a štruktúroval svoje prokrastinačné spôsoby tak, aby fungovali v môj prospech.

Prokrastinovať neznamená nerobiť nič. Prokrastinátori robia okrajovo užitočné veci ako spôsob, ako nerobiť niečo dôležitejšie; ťažké, včasné a dôležité úlohy možno dokončiť, ak sú tieto úlohy spôsobom, ako nerobiť niečo dôležitejšie.

Trik spočíva v tom, že na vrchol svojho zoznamu priorít umiestnite ešte väčšie a dôležitejšie veci. (Príklad: naučiť sa arabsky)

Doporučujeme:  Toxické priateľstvá a ako ich zvládnuť

Je to forma sebaklamu – motivovať sa k tomu, aby ste dokončili to, čo potrebujete, tým, že na sebe spáchate pyramídovú hru.

Uznávajte a venujte sa úlohám s prehnanou dôležitosťou a nereálnymi termínmi, pričom si dávajte pocítiť, že sú dôležité a naliehavé. Nerobiť jednu vec je skvelý spôsob, ako robiť niečo iné – takto môžete tendenciu robiť menej dôležité úlohy využiť vo svoj prospech.

Napísanie referátu, upratanie izby a usporiadanie plánovača sa dajú dokončiť, ak sú na vrchole zoznamu iné veci, ktoré sú „dôležitejšie“, ako napríklad učenie sa cudzieho jazyka alebo trojmesačný náskok v projekte, ktorý sa má dokončiť na konci roka.

Kedysi som minimalizoval počet úloh na svojom zozname, pretože som si myslel, že mi to pomôže prestať prokrastinovať; nakoniec sa moje prokrastinovanie ešte zhoršilo, pretože jediný spôsob, ako sa vyhnúť plneniu týchto úloh, bolo nerobiť vôbec nič.

Keď som začal používať túto metódu, bola prekvapivo účinná.

Ak teda odkladáte ako ja, vyskúšajte to. Kto vie – výsledky vás možno prekvapia (ak sa k tomu vôbec dostanete).

Gustavson, Daniel E.; Miyake A; Hewitt JK; Friedman NP. (4. apríla 2014). „Genetic Relations Among Procrastination, Impulsivity, and Goal-Management Ability Implications for the Evolutionary Origin of Procrastination“ (Genetické vzťahy medzi prokrastináciou, impulzívnosťou a schopnosťou riadiť ciele: dôsledky pre evolučný pôvod prokrastinácie). Psychol Sci. e publication.doi:10.1177/0956797614526260

Lee, Dong-gwi; Kelly, Kevin R.; Edwards, Jodie K. (2006). „A closer look at the relationships among trait procrastination, neuroticism, and conscientiousness“ (Bližší pohľad na vzťahy medzi prokrastináciou, neuroticizmom a svedomitosťou). Personality and Individual Differences 40: 27. doi:10.1016/j.paid.2005.05.010

Patrzek, J., Sattler, S., van Veen, F., Grunschel, C., Fries, S. (2014). Skúmanie vplyvu akademickej prokrastinácie na frekvenciu a rozmanitosť akademických priestupkov: panelová štúdia. Studies in Higher Education. doi:10.1080/03075079.2013.854765

Doporučujeme:  Psychoanalýza

Schraw, Gregory; Wadkins, Theresa; Olafson, Lori (2007). „Robiť veci, ktoré robíme: Journal of Educational Psychology 99: 12. doi:10.1037/0022-0663.99.1.12

Univerzita v Calgary. (2007, 10. januára). Ospravedlňujeme sa, že je to neskoro… naozaj sme to chceli uverejniť skôr: Výskum prokrastinácie ukázal prekvapivé zistenia. ScienceDaily.

Kvíz na záver

Aké veci, ktoré sú pre vás dôležité, je najlepšie umiestniť na prvé miesto vášho zoznamu?

  • Vysoká priorita
  • Totemový stĺp
  • Zoznam priorít
  • Najväčšie obavy

Čo je to štúdium vysokoškolského vzdelávania?

  • Univerzitné vzdelanie
  • Vyššie vzdelávanie

Zmeškal som nejednu svoju prácu alebo univerzitnú úlohu, pretože som ju odložil na poslednú chvíľu a podcenil som, koľko času mi bude trvať splnenie úlohy (tiež plánovací omyl)?

  • Stanovený dátum
  • Časový harmonogram
  • Dokončenie stránky
  • 1. júla

Aký je jediný spôsob, ako sa vyhnúť týmto úlohám?

  • Jedna úloha

Ako sa volá metaanalýza desiatok štúdií o prokrastinácii, ktorú v roku 2007 uverejnil časopis Psychological Bulletin?

  • Štúdia
  • Ďalší výskum

Aký je logický dôvod na odloženie úlohy?

  • Práca
  • Robiť
  • Mizerná práca
  • Nadčasy

Čo je najdôležitejšie napísať?

  • Jeden list
  • Prázdny sporák

Ako sa vyhnúť úlohám, ktoré nie sú dôležité?

  • Len
  • Na stránke .
  • To
  • Vlastne
  • Samozrejme
  • Dokonca aj
  • Ako