Strach zo spánku: Somnifóbia

Somnifóbia, známa aj ako hypnofóbia, je definovaná ako abnormálny strach zo zaspávania a zahŕňa strach z hypnotizovania. Tento strach postihuje veľký počet obyvateľov a zvyčajne súvisí s úzkostnou alebo depresívnou poruchou. Somnifóbia, ktorú zvyčajne spúšťa myseľ ako ochranný mechanizmus, môže mať pôvod v traumách súvisiacich so spánkom. Spánok počas traumatickej udalosti, ako je smrť člena rodiny alebo dokonca prebudenie sa v ohni, môže byť príčinou tohto stavu. Sledovanie niekoho iného vo filme alebo v televíznom programe, kde došlo k traumatickej udalosti spojenej so spánkom, môže tiež vyvolať tento strach. Nevedomá myseľ priraďuje emócie k situáciám, takže v závislosti od scenára to niektorí ľudia prežívajú neustále, zatiaľ čo iní sú závislí od nejakých priamych podnetov a reagujú na ne. Medzi príznaky tohto stavu patrí nevoľnosť, zrýchlené dýchanie/zadýchavanie, nepravidelný tep srdca, potenie, pocity strachu a záchvaty paniky pred spánkom alebo počas neho, ale u jednotlivých pacientov sa môžu líšiť.

Liečba je síce možná, ale môže trvať mesiace, kým začne fungovať, a väčšina pacientov bude takmer donekonečna vystavená svojmu strachu, čo ho naopak zhoršuje. Niektorí ľudia so somnifóbiou sa však môžu vyliečiť už za dvadsaťštyri hodín. Pokiaľ ide o dostupné lieky, liečia len príznaky a je známe, že majú zlé vedľajšie účinky. Liečba sa líši v závislosti od príčiny. Niektorí sa napríklad boja straty kontroly, čo je skôr strach z toho, že sa nikdy neprebudia alebo že ich niekto zabije. Niektorí majú strach zo samoty, iní sa obávajú nočných môr. Potenciálnych príčin tejto fóbie je veľa a z tohto dôvodu môže liečba siahať od rozhovoru s priateľom alebo čítania knihy až po lieky a psychoterapiu.

Zistiť presné alebo dokonca približné percento ľudí, ktorí žijú s týmto strachom, je vzhľadom na rôzne faktory ťažké, ale podľa štúdie Národného inštitútu duševného zdravia (NIMH) trpí fóbiami 5,1 až 21,5 percenta Američanov. („Rozdelené podľa veku a pohlavia, štúdia NIMH zistila, že fóbie sú najčastejším psychiatrickým ochorením u žien vo všetkých vekových skupinách a druhým najčastejším ochorením u mužov starších ako 25 rokov.“) Pre tých, ktorí trpia somnifóbiou, niektoré odporúčané spôsoby liečby zahŕňajú čítanie pred spaním alebo meditačnú rutinu a začatie terapie. V závislosti od dostupných liekov im môžem predpísať jeden na pomoc pri symptómoch, ktorý by im mohol pomôcť pri zaspávaní, kým nezačne terapia fungovať alebo sa nenájde základná príčina.

Doporučujeme:  8 návykov, ako sa stať psychicky odolnejším

Neliečená somnifóbia môže výrazne ovplyvniť život, zdravie a pohodu. Koncentrácia a pracovný výkon sa znížia a môžu viesť k strate zamestnania. Nastúpi únava, ktorá spôsobí, že každodenný život sa stane záťažou, a čoskoro sa rapídne zhorší zdravie. Človek bez spánku na dlhší čas začne strácať zdravý rozum a stane sa nebezpečným pre seba a svoje okolie.

Kvíz na záver

Čo je Národný ústav duševného zdravia?

  • Fyzické zdravie
  • Duševná pohoda
  • Chronické ochorenie
  • Depresia/úzkosť

Aký je najlepší spôsob liečby fóbie?

  • Lieky
  • Iné lieky
  • Nežiaduce účinky

Čo musíte urobiť, aby ste sa vyhli záchvatom paniky?

  • Nap
  • Posteľ
  • Prebudiť
  • Dvanásť

Čo je možné, ale môže trvať mesiace, kým začne fungovať?

  • Psychiatrická starostlivosť
  • Chemoterapia
  • Diagnóza

Čo je najčastejšou príčinou fóbie?

  • Hnev
  • Bezmocnosť
  • Prirodzená reakcia

Aké je najčastejšie psychiatrické ochorenie u žien vo všetkých vekových skupinách a druhé najčastejšie ochorenie u mužov starších ako 25 rokov?

  • Štúdie
  • Výskumníci
  • Metaanalýza