Kategórie
Psychológia

Séria o zotavení z duševných chorôb: Príbeh č. 34

Toto je 34. príbeh zo série o zotavení z duševných chorôb. Anonymná bojovala naozaj tvrdo, aby prekonala svoje duševné poruchy. Zmenou myslenia sa jej podarilo zmeniť svoj život. Toto je jej príbeh:

Anonymous je z Nového Zélandu a má rada matematiku, muzikály a filmy od Marvelu. Jej cieľom je pracovať v Spojených štátoch pre spoločnosť Google. Jej lekár a poradca jej diagnostikovali generalizovanú úzkostnú poruchu (GAD) a depresiu. Našťastie jej depresia pominula a stále bojuje, ale lepšie zvláda GAD. Anonymná dostala lieky citalopram a absolvovala kognitívno-behaviorálnu terapiu (KBT).

Jej duševné poruchy boli spôsobené rôzne veci, anonymný povedal, „Stres, ignorovanie skorých príznakov, zlé riadenie emócií, a nalievanie príliš veľa zo seba do iných ľudí.“ To spôsobilo, že sa neustále cítila vystrašená a apatická. Tiež povedala: „Bola som všetkým masívne zahltená. Neustále som sa cítila ako zmes otupenia a precitlivenosti.“ To v mnohých ohľadoch ovplyvnilo jej každodenný život. Anonymná neuspela v univerzitných prácach, pretože zostala vo svojej izbe a nič nerobila. Prestala sa rozprávať s priateľmi a verila, že sa o ňu nikto nezaujíma. Povedala: „Nemyslela som si, že som dôležitá. Keď som trávila čas s ľuďmi, schovávala som sa za obrazovku počítača alebo telefónu.“

Našťastie anonym nikdy neuvažoval o samovražde. Aj keď sa štípala do vnútornej strany horných končatín až do modrín, len aby niečo cítila. Jej duševné choroby ovplyvnili jej vzťahy s ostatnými, povedala: „Stratila som kontakt s veľkou skupinou priateľov, pretože som zmizla z mapy. Rozišla som sa aj so svojím priateľom, hoci k tomu by možno aj tak došlo.“ To v nej vyvolalo pocit zúfalstva, opustenosti a osamelosti.

Zlomovým bodom pre lepšie zvládanie jej duševných chorôb bolo poznanie, že je dôležitá a že jej pocity sú platné. Najväčším zlomom pre anonymnú však bolo, keď sa naučila oddeliť pocity úzkosti od seba samej. Povedala: „Naučila som sa, ako ich zastaviť, aby ma premohli, a naučila som sa ich odložiť, aby som stále mohla robiť veci, ktoré potrebujem.“ Stratégie, ktoré používala, spočívali v tom, že si svoje emócie personifikovala tak, že ich premenila na malé postavičky. Napríklad, keď sa anonym bezdôvodne cítila úzkostne, povedala si: „Je to v poriadku, je to len Bruce“. Pomocou tejto techniky dokázala oddeliť svoje pocity a utíšiť sa mojím samomluvením a utešovaním „Brucea“.

Aby zmiernila svoje záchvaty úzkosti, anonymne pozývala priateľov na kávu. Povedala: „Káva sa často zmenila na behanie po obchodoch alebo niečo podobné, a to masívne znížilo čas, ktorý som trávila sama, čo znamenalo, že môj mozog nemal toľko času na to, aby sa dostal do špirály.“ Z tejto skúšky si odniesla ponaučenie, že musí tvrdo bojovať za veci, ktoré v živote naozaj chce. Táto skúsenosť tiež zmenila jej pohľad na život, teraz si váži dobré chvíle. Hoci priznáva, že je menej súcitná, povedala: „Bohužiaľ, niekedy som vďaka tomu trochu menej súcitná s inými ľuďmi s depresiou, pretože som tak tvrdo bojovala, aby som sa z toho dostala. Je naozaj ťažké pozerať sa na svojich priateľov, ktorí robia rovnaké chyby ako ja a nič s tým nerobia.“

Anonymná si teraz uvedomuje prvé príznaky svojich duševných porúch, aby mohla rýchlo konať skôr, ako stratí kontrolu. Toto je jej rada pre ostatných, ktorí bojujú s podobnými duševnými stavmi:

„Ak sa chcete zlepšiť, budete musieť naozaj tvrdo pracovať. Nestane sa to zázračne a nikto iný to za vás neurobí. Nemusíte sa však zlepšiť naraz. Každý malý moment je šancou urobiť krok smerom, ktorým chcete. Práve teraz máte možnosť rozhodnúť sa bojovať a vstať, aj keď váš mozog kričí, aby ste zostali v bezpečí a sami. Musíte prestať počúvať nezdravé veci, ktoré vám hovorí váš mozog, a bojovať za budúcnosť, ktorú chcete. Nebude to ľahké, ale ak to budeš robiť krok za krokom, budeš v poriadku.“

Chcela by sa tiež podeliť o:

„V súčasnosti máme kultúru okamžitého uspokojenia. Poznám veľa ľudí, ktorí čakajú na tú jednu vec, ktorá ich okamžite urobí lepšími. Neexistuje. Svoju budúcnosť si musíte vytvoriť sami. Krok za krokom.“

Som rada, že sa jej podarilo prekonať depresiu. Aj keď stále bojuje s GAD, viem, že s odhodlaním, ktoré má, aby dosiahla svoje ciele, nedovolí, aby znova upadla. Pomôžte mi zmeniť situáciu tým, že sa podelíte o svoj príbeh.

Kvíz na záver

Ako sa nazýva porucha, ktorá spôsobuje úzkosť?

  • Panická porucha
  • Generalizovaná úzkosť
  • Bipolárna
  • Dystýmia
  • Chronická depresia

Čo je príčinou psychických problémov Anonyma?

  • Duševné choroby
  • Trpiaci
  • Anorexia nervosa

Kto bol osobou, ktorá bola obeťou jej duševných porúch?

  • Pseudonym
  • Anon
  • Nevystopovateľné
  • Osobné informácie
  • Skutočná identita

Čo je hlavnou príčinou jej depresie?

  • Úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Panická porucha

Čo sa naučila zo svojho utrpenia?

  • Životy

Čo je CBT?

  • Kognitívna behaviorálna terapia
  • Dbt
  • Emdr