Séria o zotavení z duševných chorôb: Príbeh č. 100

Isa pochádza z veľmi malej dediny v Nemecku neďaleko Mníchova a rada číta, pretože jej to pomáha prežiť. Jej cieľom je byť šťastná, povedala: „Chcem prekročiť hranice, ktoré som si sama vytvorila, žiť zdravý vzťah k jedlu, mať plne funkčné telo a jednoducho byť spokojná sama so sebou a so svojím okolím.“ Isa si chce tiež vážiť to, čo už dosiahla. A nielen to, predstavuje si samu seba v inej krajine, ako študuje psychológiu a jednoducho žije svoj život.

Isa bola diagnostikovaná s rekurentnou depresívnou poruchou, ale nechce sa stotožňovať s názvom poruchy. Povedala: „Nemôžete povedať, že človek má to alebo ono len na základe poznania konkrétnych príznakov, pretože je toho oveľa viac, čo tvorí ľudskú bytosť, ako „len“ tieto príznaky.“ Isa má niekoľko problémov s jedlom a vzťahom medzi sebou a svojím telom. Našťastie je schopná rozpoznať negatívne myšlienky dostatočne skoro na to, aby ich mohla kontrolovať. Tiež povedala: „Jedným z mojich najväčších problémov sú depresívne epizódy, ktoré sa vkrádajú do môjho života, väčšinou nepozorovane a rozšíria sa natoľko, že z nich pozostáva celý môj život. A myslím, že najhoršie je, že nikdy neviem, ako dlho budú trvať. Niekedy len jeden týždeň, inokedy sa predĺžia na celé mesiace.“ Isa má aj špecifické príznaky posttraumatickej stresovej poruchy (PTSD), ktoré sa objavujú počas depresívnych epizód.

Jej duševné poruchy vyvolal traumatický zážitok spred niekoľkých rokov. Dnes si uvedomuje, že je to aj dôsledok toho, že sa včas neobrátila o pomoc, pretože si nepriznala, že má vážny problém. Isa podstupuje behaviorálnu terapiu a liečbu svojich zlých stravovacích návykov. Isa bojuje s rôznymi protichodnými príznakmi, povedala: „V niektoré dni cítim len obrovskú chuť zostať v posteli a nikdy nevstať, zatiaľ čo v iné dni mám pocit, že by som mohla robiť čokoľvek.“ Jej ďalšími príznakmi sú záchvaty paniky, chronická únava, pocit, že je neustále prechladnutá, problémy so sústredením a problémy so spánkom.

Z tohto dôvodu má Isa problémy s každodennými situáciami, ako je škola a chodenie mimo domu. Povedala: „Je veľmi ťažké chodiť pravidelne do školy a plniť svoje požiadavky. Často si myslím, že nie som dosť dobrá pre žiadnych priateľov alebo vzťahy, čo ma vedie k izolácii od ľudí, ktorým na mne záleží.“ Isa je občas plná nenávisti voči sebe a má problémy so sebadôverou. Sama si ubližovala rezaním, ale našťastie je už asi rok bez sebapoškodzovania. Isa premýšľala o samovražde a nikdy sa o ňu nepokúsila, ako povedala: „Myslím, že by som na to nemala odvahu, najmä preto, že nejako príliš milujem svoj život na to, aby som niečo také urobila.“

Doporučujeme:  Súčasný idealizmus

Isa si nedokázala udržať vzťahy, povedala: „Ľudia nezvládali moje extrémne zmeny nálad a nikdy neutíchajúce problémy s dôverou.“ To v nej vyvolávalo pocit ľútosti, že zraňuje tých, ktorí jej chceli pomôcť. Pre Isu nenastal skutočný zlom, bol a stále je to dlhý a pomalý proces učenia, uvedomovania si a zmeny. Povedala:

„Myslím, že najdôležitejším poznaním pre mňa bolo, že bez ohľadu na to, ako zle sa cítim, si PROSIAM byť šťastná. Nielen byť nažive, ale vážiť si a užívať si privilégium toľkých vecí. Naučila som sa vážiť si maličkosti vo svojom živote, vážiť si každého tak, ako si zaslúži, a špeciálne vážiť si samu seba. Správať sa k sebe tak, ako by som sa správal ku každému, koho mám rád, a vnímať sa ako priateľ, nie ako nepriateľ.“

„Nemôžem povedať, že som prekonal tieto choroby a že som sa úplne uzdravil, ale myslím, že je dôstojnejšie povedať, že bojujem, aj keď som v niektorých dňoch blízko k tomu, aby som to vzdal. A myslím si, že s tým musí začať každý, ísť malými krokmi k lepšiemu životu.“

Stratégie, ktoré Isa používala na zlepšenie stavu, spočívali v tom, že chodila von cez víkendy, otvorila sa svojmu terapeutovi a prijala pomoc, ktorú jej ľudia ponúkali. Dovolila si tiež precítiť veci, ktoré potláčal, tým, že ich pozorovala a identifikovala negatívne vzorce myslenia. Povedala: „Niekedy bolo ťažké ich identifikovať, pretože prichádzali v prestrojení, ale keď som sa lepšie spoznala, mohla som ich jasne vidieť.“ Pomohli jej priatelia, ktorí s ňou chodili von, a rodičia sa naučili zvládať jej výkyvy nálad a nechali ju počas zlých dní doma. Izin terapeut pomohol tým, že ju naučil, ako začať odznova. Povedala: „Podceňovala som odbornú pomoc a teraz som si všimla, ako veľmi vám môže pomôcť.“

Doporučujeme:  10 spôsobov, ako emocionálne prežiť pandémiu

Toto je ponaučenie, ktoré si Isa z tejto skúšky odniesla:

„Naučil som sa, že aj keď vás život zasiahne viac, ako ste si mysleli, že by mohol, stále to ide ďalej. A aj keď máte pocit, že jedného dňa zomriete, bude to lepšie. Vždy sa to zlepší. Sú aj zlé veci, ale život sa skladá z oveľa viac ako z negatívnych vecí.“

Toto je jej rada pre tých, ktorí bojujú s duševnou chorobou:

„Po tom, čo sa vám stane niečo zlé, urobte čokoľvek, na čo máte chuť. Zahrabte sa a izolujte sa na niekoľko dní, s nikým sa nerozprávajte, plačte, koľko chcete, prečítajte si 1 alebo 100 kníh, pozerajte smutné filmy, počúvajte smutnú hudbu a jednoducho cíťte. Cíťte veci, ktoré potrebujete cítiť, a nerobte tú chybu, že ich budete potláčať. Nie je nič zlé na tom, ak budete plakať dve hodiny v kuse. Ale aj keď budete robiť tieto veci, nikdy nezabudnite na toto: Existuje život. Život, ktorý čaká na to, aby ste ho žili. A aj keď sa vám nechce, nikdy sa nevzdávajte. Nikdy neprestaňte dúfať a veriť, že sa veci zlepšia. Pretože sa to stane, vždy sa to stane. Nič netrvá večne a nebudú to ani tieto pocity. A jediný človek, u ktorého sa to začína, ste vy. Vy ste ten, kto môže zmeniť svoj život, začať s novou perspektívou, s novým ja. Vyzvite sa, ale neočakávajte príliš veľa, zmena prichádza po malých krokoch, ale ak nikdy nezačnete, nikdy nebude. Nikto vás nemôže zachrániť, naučte sa uvedomiť si, že ste svojím vlastným záchrancom. A to najdôležitejšie: Nikdy, NIKDY nezabudnite, že za to stojíte. Stojíš za každý kúsok tohto života a za každý dobrý okamih, ktorý sa v budúcnosti stane (sľubujem, že ich bude veľa). Zaslúžiš si to najlepšie a to najlepšie získaš jednoducho tým, že budeš najlepšou verziou seba samého. Si dostatočne silný, máš dostatok síl a každá tvoja časť si zaslúži, aby bola nažive.“

Doporučujeme:  Séria o zotavení z duševných chorôb: Príbeh # 83

Ak vy alebo niekto, koho poznáte, potrebujete bezpečné miesto, kde sa môžete vyventilovať a získať radu, neváhajte a staňte sa členom skupiny Mental Illness Recovery Series na Facebooku.

Kvíz na záver

Kto niekedy uvažoval o samovražde a nikdy sa o ňu nepokúsil?

  • Rrsp
  • Rothova ira
  • Tfsa
  • Iras
  • 403(b

Aký hlavný problém má Isa so spánkom?

  • Mierna depresia
  • Silná úzkosť
  • Problémy so sústredením
  • Problémy s úzkosťou
  • Fyzické príznaky
  • Chronická únava

Isa bola diagnostikovaná rekurentná depresívna porucha, ale nechce byť identifikovaná s názvom čo?

  • Psychologický stav
  • Duševné ochorenie
  • Schizofrénia

Isa bojuje s rôznymi protichodnými čo?

  • Fibro
  • Migrény
  • Základný stav
  • Chronická únava
  • Nežiaduce účinky

Čo je najväčším problémom Isa?

  • Problémy

Čo prijala Isa od svojho terapeuta?

  • Na
  • Potrebujete
  • Najlepší spôsob
  • Motivovať
  • Môže
  • Able

Čo sú zlé veci?

  • Spôsoby
  • Zdá sa, že
  • Veci
  • Je to…
  • Ako

Ako dlho trvá, kým zostanete v posteli a nikdy nevstanete?

  • Týždne
  • Mesiace
  • Noci
  • Niekoľko hodín
  • Jeden deň

Isa povedala, že miluje čo príliš na to, aby urobila niečo také ako samovraždu?

  • Životy