Psychológia ranných rutín pre podnikateľov

Znova a znova sme sa o tom presvedčili: Ráno je veľmi dôležité. Či už nám rodičia hovoria, aké dôležité sú výdatné raňajky, alebo rôzne články na internete, ktoré hovoria o „najlepších ranných rutinách“, myšlienka, že efektívnosť je na začiatku dňa kľúčová, je veľmi rozšírená. Skutočnou otázkou však je, či za týmito tvrdeniami skutočne stojí nejaká veda. Čo sa deje s naším mozgom, keď sa prvýkrát zobudíme? Ako to ovplyvňuje naše ranné rutiny? Na tieto otázky odpovedáme v tomto obsiahlom článku.

V prvom rade si musíte uvedomiť, že rannú rutinu často nemôžete ovplyvniť. Teória, ktorú zdieľa mnoho psychológov, hovorí, že genetika určuje, či ste ranný človek alebo nočná sova. To znamená, že ak ste nočná sova, žiadna organizácia, plánovanie ani skoré vstávanie vám ranné rutiny neuľahčí. Namiesto toho, aby ste bojovali proti svojej genetike, mali by ste sa pokúsiť s ňou spolupracovať. S touto premisou sa stotožňuje aj Till Roenneberg, ktorý na túto tému napísal knihu s názvom Internal Time: Chronotypes, Social Jet Lag, and Why You’re So Tired. On a ďalší autori psychologických publikácií spopularizovali presvedčenie, že každému človeku idú lepšie určité úlohy v rôznych časových obdobiach, a preto je na vás, aby ste sa o sebe dozvedeli viac a podľa toho si zorganizovali deň.

Vaše ranné rutiny by sa mali začať už večer predtým. Platí to najmä vtedy, ak viete, že ste efektívnejší večer ako ráno, hoci to môžete využiť vo svoj prospech, aj keď ste ranný človek. Ak ráno nefungujete dobre, môžete si ušetriť veľa stresu a hlavne času tým, že si všetko pripravíte večer predtým. Môže to zahŕňať prípravu oblečenia na deň, balenie obeda a uistenie sa, že máte v taške všetko potrebné pripravené na cestu.

Večer by ste si tiež mali dovoliť relaxovať – nepracujte až do chvíle, keď sa rozhodnete ísť spať. Ak si pred spaním necháte čas na relaxáciu, budete sa cítiť lepšie oddýchnutí, čo vám umožní ráno lepšie fungovať. A samozrejme, dostatok spánku vám veľmi pomôže aj s funkčnosťou počas ranných rutinných činností. Čo sa však prehliada, je dôležitosť nastavenia pravidelného času spánku. Štúdia, ktorú v roku 2017 zverejnila Cardiffská univerzita, ukázala, že spánok v rovnakom čase každú noc znižuje stres u dospievajúcich.

Doporučujeme:  8 znakov, že priateľovi na vás skutočne záleží

Starostlivo si vyberajte jedlo

Vaši rodičia mali pravdu v tom, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Dobré ranné raňajky pomôžu počas dňa nielen vášmu telu, ale aj vašej mysli. Časopis American Journal of Clinical Nutrition odhalil význam vajec v správnej strave. Skúmali viac ako 1400 mužov a žien a tí, ktorí konzumovali cholín, čo je vitamín B obsiahnutý vo vajciach, dosahovali lepšie výsledky v pamäťových a verbálnych testoch. Čučoriedky sú ďalšou skvelou možnosťou na silné raňajky. Obsahujú triesloviny, ktoré chránia mozgové bunky a dokonca by im mohli pomôcť pri vzájomnej komunikácii.

Antioxidanty a fytochemikálie obsiahnuté v čučoriedkach sa spájajú aj s lepšou pamäťou a inými kognitívnymi schopnosťami. A napokon, mandle sú skvelým doplnkom silných raňajok. Časopis American Journal of Epidemiology zverejnil štúdiu, z ktorej vyplýva, že vitamín E, ktorého mandle obsahujú veľa, môže pomôcť pri znižovaní poklesu kognitívnych schopností, najmä u starších ľudí. Časopis European Journal of Nutrition tiež zverejnil štúdiu, ktorá ukázala, že muži a ženy, ktorí jedli mandle na začiatku dňa, mali menšiu pravdepodobnosť, že budú neskôr počas dňa pociťovať hlad, čo znamená, že mandle výborne zasýtia vašu chuť do jedla.

Ráno si vybavte stresujúce úlohy

V skutočnosti existujú tri rôzne typy ľudí, pokiaľ ide o ich preferenciu denného času. Prvým je štandardný typ – ktorý pracuje rovnako dobre v noci aj ráno a nemá žiadne preferencie pre to, kedy pracuje a funguje dobre. Cirkadiánne rytmy týchto ľudí sú normálne. Druhý typ, takzvaný „ranný človek“, funguje dobre ráno a dokonale sa im hodí typický pracovný deň od 9 do 5 hodín.

Posledným typom sú nočné sovy, ktoré najlepšie fungujú v noci, čo znamená, že neustále bojujú proti spoločenskej norme skorého vstávania a ukončenia práce pred večerom. U týchto ľudí je väčšia pravdepodobnosť vzniku stresu a emocionálnej nestability. Jediný typ práce, ktorý by u nočných sov viedol k menšiemu stresu, je práca, ktorá zahŕňa neskorý začiatok práce a ešte neskoršiu prácu; takzvaná „smena na cintoríne“.

Doporučujeme:  Rasa a inteligencia (verejná polemika)

Napriek všetkým týmto rozdielom majú tieto odlišné osobnosti možno viac spoločného, ako sa doteraz predpokladalo. Nemecká štúdia, ktorú uskutočnila univerzita vo Wurzburgu, ukázala, že hoci nočné sovy majú horšiu kvalitu spánku a vo všeobecnosti sú menej zdravé, tak nočné sovy, ako aj ranné vtáčatá sa večer nedokážu veľmi dobre vyrovnať so stresom a ráno sú na jeho zvládanie oveľa lepšie pripravené. Takže bez ohľadu na to, či ste ranný človek, nočná sova alebo niečo medzi tým, snažte sa svoje stresujúce úlohy vybaviť počas ranných rutinných činností. Podľa štúdií to bude oveľa jednoduchšie, ako keby ste sa o to pokúšali v noci.

Ako byť ráno kreatívny

Nedávne štúdie spochybnili logiku ponáhľania sa a čo najväčšej efektivity pri rannej rutine. Tieto štúdie ukázali, že organizácia rána do najmenších detailov môže v skutočnosti škodiť vašej kreativite. V psychologickom časopise Thinking and Reasoning výskumníčky Mareike Wiethová a Rose Zacksová predložili dôkazy, že tvorivé myšlienky sa najčastejšie objavujú, keď sme groggy, nesústredení a unavení. Inými slovami, s najväčšou pravdepodobnosťou prídete na nové myšlienky, keď sa prvýkrát zobudíte.

Možno by sme teda mali prestať klásť taký dôraz na ranné „prebudenie“. Možno by sme mali prestať klásť taký dôraz na zvyšovanie úrovne sústredenia hneď po prebudení cvičením a „dostávaním sa do zóny“. Ak chcete byť ráno naozaj kreatívni, venujte tomu čas a nebojte sa na pár minút jednoducho zónovať. Myslím, že ako spoločnosť si myslíme, že je veľmi dôležité ponáhľať sa 24 hodín denne, a to môže byť pre našu myseľ veľmi škodlivé.

Vidno to na cestách počas rannej špičky, keď sa ľudia vo väčšine prípadov dostanú z postele do auta za menej ako hodinu a vrhnú sa do rušnej, pípajúcej premávky. Ďalším zaujímavým faktom o rannej kreativite je, že káva v skutočnosti pomáha pri tvorivosti, pretože nás robí bdelšími a zvyšuje hladinu dopamínu, vďaka čomu sa cítime viac odmenení, keď narazíme na úžasný nápad.

Doporučujeme:  Dr. Christian Conte, Stretnutie s ľuďmi tam, kde sú

Ak chcete do svojich ranných rituálov pridať jednu vec, ktorá skutočne pomôže vašej funkčnosti počas dňa, mali by ste vážne zvážiť meditáciu každé ráno. Nie je to len nejaký novodobý nezmysel, pretože sila meditácie je vedecky podložená. Mnohé štúdie preukázali neuveriteľný účinok, ktorý môže mať meditácia na mozog. Jedna štúdia Williama Marchanda bola zverejnená v roku 2014 pod názvom Neural mechanisms of mindfulness and meditation (Neurálne mechanizmy všímavosti a meditácie). Štúdia ukázala, že meditácia stimuluje mediálnu mozgovú kôru, sieť štandardných režimov, inzulu, amygdalu, laterálne frontálne oblasti a bazálne gangliá, teda všetky oblasti, ktoré sa podieľajú na vyšších mozgových funkciách.

Tento článok bol inšpirovaný iným článkom na portáli entrepreneur.com

Ak máte nejaké otázky, nezabudnite sa vyjadriť nižšie!

Kvíz na záver

Čo je najlepšie robiť ráno?

  • Spánkové návyky
  • Denná rutina

Aký je jediný typ práce, ktorý by viedol k menšiemu stresu pre nočnú sovu?

  • Ranný človek
  • Ranné vstávanie
  • Zvláštny plán
  • Pracovné noci
  • Nadmerný spánok
  • Prebudiť sa
  • Nepravidelné hodiny
  • 5-6 hodín ráno
  • Nočné zmeny

Čo ranné vtáčatá a nočné sovy večer nezvládajú?

  • Úzkosť

Ktorý čas dňa je najdôležitejší?

  • Týždeň
  • Každú hodinu

Čo je najdôležitejšie ušetriť tým, že si veci pripravíte večer predtým?

  • Deň
  • Každý
  • Keď
  • Celé
  • Prvá stránka
  • Ďalšie
  • Jedna sekunda