Kategórie
Psychológia

Psychológia chudnutia: 10 trikov, ktoré vás dostanú do zóny

Chudnutie nie je len fyzický boj. Je to aj boj s vašou mysľou. Chuť na jedlo sa objaví, vaša disciplína sa môže zhoršiť a vaše sebavedomie môže nečakane klesnúť. Ako teda bojovať v tomto boji s vlastnou mysľou? Aké sú dobré stratégie na udržanie duševnej disciplíny? Nikto nepovedal, že je to ľahké, ale existuje niekoľko skvelých tipov pre tých, ktorí bojujú s tým démonom na ramene, ktorý im hovorí, aby to jednoducho vzdali a vypili to extra čokoládové espresso Frappuccino! Psychológia chudnutia je zložitá vec, ale keď ju pochopíte, budete veľmi dobre vybavení na rýchle schudnutie.

Jedným z najlepších spôsobov, ako pripraviť svoju myseľ na nervy drásajúcu úlohu chudnutia, je stanoviť si ciele. Túto taktiku možno použiť v podstate v každej situácii, ale pri psychológii chudnutia je obzvlášť užitočná. Keď si stanovíte realistické ciele, môžete riešiť problémy po jednom kilograme. Strata stoviek kilogramov sa môže zdať nemožná, ale keď si ju rozdelíte na úseky po niekoľkých kilogramoch každý mesiac, začne sa to zdať oveľa uskutočniteľnejšie. Nestresujte sa, ak nesplníte svoje ciele, len sa nabudúce snažte ešte viac a sústreďte sa na ďalší mesiac. Tieto ciele by ste si mali zapísať, nielen mať v hlave nejasné predstavy. Pripnite si tento zoznam cieľov magnetkou na chladničku a budete prekvapení, čo všetko dokážete urobiť.

Popri stanovení cieľov je dobrým spôsobom, ako dosiahnuť, aby sa chudnutie zdalo oveľa uskutočniteľnejšie, mať odmeny za každý dosiahnutý cieľ. Napríklad si povedzte, že ak tento mesiac schudnete desať kíl, kúpite si nové luxusné náramkové hodinky, ktoré ste si vyhliadli. Nepodvádzajte a chudnutie sa vám tak bude zdať oveľa pozitívnejšie, ako keby jedinou odmenou bol prechod k ďalšiemu cieľu. Je to ďalší spôsob, ako oklameš svoju myseľ, že svetlo na konci tunela je len o kúsok, ale ďalej. Je to skvelý trik pre psychológiu chudnutia. Odmeniť sa môžete aj tým, že si dáte obľúbenú desiatu alebo nezdravé jedlo. Áno, aj keď je to nezdravé. Raz alebo dvakrát do mesiaca vám to neuškodí, a ak si nezdravé jedlo „zaslúžite“, bude vás to motivovať, aby ste v budúcnosti schudli ešte viac.

Štúdie ukázali, že vysoká hladina stresu výrazne sťažuje chudnutie. Je to z viacerých dôvodov. Po prvé, mnohí ľudia sa v strese prejedajú. Príliš veľká záťaž môže spôsobiť, že sa zlomia a vrátia sa k starým stravovacím návykom, ako je vdychovanie koláčov alebo zmrzliny. Okrem toho má stres v skutočnosti fyzický vplyv na naše telo tým, že nás robí oveľa menej zdravými. Väčšina chorôb a ochorení je spôsobená stresom. Z tohto dôvodu je náš systém menej schopný zbavovať sa tukov. Riešenie je jednoduché. Relaxujte! Nestresujte sa príliš vecami, na ktorých nezáleží. Zhlboka dýchajte, robte veci, ktoré vám pomôžu upokojiť sa, a nájdite si spôsob, ako sa zasmiať. Jedným z najlepších spôsobov relaxácie je meditácia, ktorá vám tiež pomôže sústrediť sa na vaše ciele v oblasti chudnutia.

Pri snahe schudnúť nie je dobré byť na seba príliš prísny. Ako už bolo spomenuté, nemali by ste sa príliš trápiť, keď sa vám nepodarí dosiahnuť cieľ. Okrem toho vás to bude len stresovať, čím sa vám bude ťažšie chudnúť. Namiesto toho, aby ste sa frustrovali, keď stratíte disciplínu, venujte chvíľu premýšľaniu. Spýtajte sa sami seba, prečo ste stratili sústredenie. Čo vás prinútilo podľahnúť svojim chutiam? Keď prídete na to, čo spôsobilo, že ste zjedli ten koláč alebo zmrzlinu, môžete to vziať nie a budete lepšie pripravení na to, aby ste to zvládli alebo sa tomu v budúcnosti vyhli. Psychológia chudnutia si vyžaduje, aby ste k vlastnému telu a mysli pristupovali veľmi vedecky. Skúste sa na to všetko pozerať ako na experiment. Ak sa zamyslíte nad tým, čo spôsobilo prešľap, namiesto toho, aby ste sa na seba len slepo hnevali, môžete zlepšiť svoju disciplínu a byť pripravení nabudúce, keď budete čeliť tejto prekážke.

5. Nahraďte svoje obľúbené potraviny zdravšími verziami

Každý má pri chudnutí svoju Achillovu pätu. Pre niektorých ľudí sú to zemiakové lupienky, pre iných koláčiky a pre ďalších frappuccino. Vaša myseľ sa vlastne stala na týchto potravinách závislou, a to je v psychológii chudnutia veľmi dôležité. Skvelou taktikou je využiť tieto závislosti na to, aby vám skutočne pomohli schudnúť. Nech už je závislosť akákoľvek, pravdepodobne existuje alternatíva, ktorá vyzerá a chutí rovnako ako vaše obľúbené občerstvenie, ale má o polovicu menej kalórií a oveľa viac výživných látok. Príkladom môžu byť zeleninové čipsy namiesto zemiakových lupienkov alebo ovocné smoothie namiesto frappuccina. To, čo robíte, je, že klamete svoju myseľ, aby si myslela, že uspokojujete tú chuť (čo aj robíte), ale namiesto toho, aby vám tieto potraviny škodili na ceste k zdraviu a chudnutiu, v skutočnosti pomáhajú.

Ďalšou skvelou taktikou, ktorá vám pomôže s psychológiou chudnutia, je rozdeľovanie porcií. Je to jednoduchá a účinná taktika. Ide o to, že si jednoducho vezmete občerstvenie a rozdelíte si ho na porcie, zvyčajne pomocou nejakého vrecka alebo nádoby so zipsom. Keď dostanete chuť na občerstvenie, necíťte sa previnilo, keď si zoberiete jednu z týchto porcií a chrumkáte ju. Keď porciu dojete, s najväčšou pravdepodobnosťou sa budete cítiť sýti a spokojní. Rozdelenie občerstvenia na porcie totiž oklame vašu myseľ, aby si myslela, že ste zjedli viac, ako ste v skutočnosti zjedli. Keď napríklad dojete vrecko plné orechov, máte pocit, že ste „dojedli všetko“, aj keď toto vrecko orechov obsahuje menej orechov, ako by ste zjedli za normálnych okolností. Nielenže je vaša myseľ oklamaná, ale aj váš žalúdok sa cíti plný.

Každý, kto sa niekedy pokúšal schudnúť, vie, že chuť na jedlo sa môže prejaviť vtedy, keď to najmenej čakáte. Ako sa teda na ne pripraviť? Skvelou taktikou, ktorá využíva psychológiu chudnutia vo váš prospech, je vymyslieť si rozptýlenie. Vezmite si poznámkový blok a napíšte si desať vecí, ktoré skutočne zamestnávajú vašu myseľ. Veci ako videohry, šport alebo domáce práce sú ideálne na odpútanie pozornosti od vašich chutí. Môžu to byť aj veci, ktoré vám pomôžu vyčistiť si myseľ, napríklad ísť na prechádzku, pozorovať vtáky alebo maľovať obraz. Keď budete mať tento zoznam pripravený, hneď ako dostanete chuť zjesť tie koláčiky, môžete sa týmito činnosťami rozptýliť. Budete prekvapení, ako rýchlo sa chuť na koláčiky vytratí do úzadia.

8. Snažte sa nepozerať príliš veľa televízie

Televízia je váš najväčší nepriateľ, pokiaľ ide o chudnutie. Spomeňte si, koľkokrát ste v televízii videli reklamu na jedlo, ktorá vás prinútila ísť a kúpiť si ho v tej istej sekunde. Tieto reklamy využívajú účinné techniky, ktoré sa skutočne zameriavajú na vašu myseľ. Vedia, ako vo vás vyvolať túžbu po hamburgeri alebo zmrzlinovom pohári. Vidíte, ako sa syr roztápa v spomalenom zábere, pohľad čistej blaženosti, keď herec konzumuje každé sústo. Tieto veci sú navrhnuté tak, aby sme stratili disciplínu a podľahli chuti na tieto nezdravé potraviny. A tieto reklamy sú v tom veľmi dobré. Najdesivejšie je, že si možno ani neuvedomujete, aký účinok majú tieto podprahové posolstvá. Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť ich pôsobeniu, je nepozerať televíziu. Čokoľvek bez reklám, napríklad Netflix, je úplne v poriadku.

Ďalším skvelým tipom, ktorý pomáha pri psychickom chudnutí, je spomaliť a vychutnať si každé sústo. Keď jeme príliš rýchlo, nezažívame pri jedle pôžitok. Keď si dovolíme ochutnať každý malý detail jedla, jedlo nás oveľa viac uspokojí a následne je menej pravdepodobné, že potom zjeme viac jedla. Opäť ide o spôsob, ako oklamať našu myseľ a žalúdok, aby sme mali pocit, že sme sýtejší, než v skutočnosti sme. Okrem toho nám táto taktika môže pomôcť aj pri prechode zo stravy pozostávajúcej prevažne z nezdravých potravín na stravu s výživnejším a zdravším jedlom. Tieto zdravšie možnosti môžu byť spočiatku menej chutné, ale keď naozaj spomalíte a vychutnáte si každé sústo, začnete si vychutnávať všetky jemnosti výživného jedla. Keď sa naozaj sústredíte na to, ako sa pri jedle cítite, a nie na to, ako chutí, uvedomíte si, že zdravé možnosti môžu byť rovnako návykové ako nezdravé jedlo.

10 Zvýšte si sebavedomie

Prekážkou číslo jeden, ktorú musíte pri chudnutí prekonať, je sebadôvera. To je hlavnou súčasťou psychológie chudnutia. Je pravdepodobné, že vaša hmotnosť už prispieva k nízkemu sebavedomiu, a to sa musí okamžite zmeniť. Nikdy neuspejete, ak budete mať pocit, že nemôžete vyhrať, preto sa posilnite a naozaj začnite veriť, že to dokážete. Ak si neudržíte morálku, zakaždým, keď podľahnete svojim chúťkam, budete mať pocit, že ste odsúdení na neúspech, a budete v pokušení to jednoducho vzdať. Existuje mnoho spôsobov, ako si udržať vysokú sebadôveru, napríklad stanovenie realistických cieľov a ich dosiahnutie, alebo aj odvážnejšie možnosti, ako napríklad poradenstvo alebo dokonca nastavenie telefónu tak, aby vám každý deň posielal motivačné správy.

Psychológia chudnutia

Kvíz na záver

V čom spočíva psychológia?

  • Diéta
  • Strata tuku
  • Obmedzenie kalórií
  • Prírastok svalovej hmoty
  • Udržiavanie hmotnosti
  • Strava s nízkym obsahom sacharidov
  • Keto
  • Počítanie kalórií

Aké jedlo je najnávykovejšie?

  • Hnusné jedlo
  • Zdravé veci

Čo vo vás vyvolá pocit, že ste odsúdení na neúspech?

  • Hladové záchvaty
  • Chuť do jedla
  • Sladký chrup

Čo je najzložitejším aspektom chudnutia?

  • Neuroveda
  • Sociológia
  • Psychiater

Čo môžete urobiť, aby sa vám chudnutie zdalo ľahšie uskutočniteľné?

  • Jediný cieľ

Ktorá časť vášho tela si myslí, že ste zjedli viac, ako ste v skutočnosti zjedli?

  • Boggles
  • Pravý rám
  • Vybrané
  • Medveď
  • Udržujte