Päť štádií smútku

Podľa DSM-V sa smútok – alebo smútenie – považuje za prirodzený proces, ktorý je pre každého jednotlivca jedinečný. Smútok je podobný depresívnym poruchám, ako je MDD alebo PDD, ale sú tu aj významné rozdiely. Smútok nevedie k narušeniu sebaúcty ako v prípade MDD alebo PDD a nie je to ani trvalý smútok, ktorý trvá 24 hodín denne a 7 dní v týždni, ktorý je zdrvujúci a spôsobuje, že človek nie je schopný vykonávať každodenné úlohy. Tieto rozdiely sú mimoriadne dôležité, pretože nie je rozumné diagnostikovať smútok u osoby trpiacej MDD. Smútok sa často vyskytuje na konci života človeka, a to buď zo strany zomierajúceho, alebo jeho blízkych. Fázy smútku sú jedným z najlepších spôsobov, ako sa uzdraviť po strate blízkej osoby alebo blízkej budúcnosti smrti. Samozrejme, smútok treba brať vážne, pretože môže na ľudí pôsobiť dlhší čas. Ak smútok naďalej zhoršuje každodenné fungovanie dlhšie ako šesť mesiacov, mali by ste zvážiť rozhovor s niekým, kto je tu pre vás. Túto myšlienku smútku identifikovala Elisabeth Kubler-Rossová, americká psychiatrička, ktorá v roku 1969 napísala knihu O smrti a umieraní. Najznámejšia je jej identifikácia piatich štádií smútku. Tieto štádiá sa bežne označujú skratkou DABDA, čo znamená popretie, hnev, vyjednávanie, depresia a prijatie.

Prvé štádium smútku, popieranie, nastáva, keď niekomu diagnostikujú nevyliečiteľnú chorobu, napríklad rakovinu, alebo keď nečakane stratíte blízkeho človeka. V tomto štádiu je človek často v šoku a nemôže uveriť, že sa mu to skutočne mohlo stať. Ľudia sa často cítia otupení a len prechádzajú životom. Toto štádium je pre ľudí nevyhnutné, pretože umožňuje mozgu pomaly spracovať to, čo sa okolo vás deje, v takom tempe, aby ste to zvládli. Je to prvý krok procesu uzdravovania, keď začnete prijímať realitu situácie a klásť si otázky. Pocity, ktoré ste popierali, vyplávajú na povrch, keď budete prechádzať touto fázou a nasledujúcimi fázami.

Doporučujeme:  Aubrey Lewis

Druhá fáza smútku, hnev, nastáva, keď ste konečne prekonali fázu popierania a začínate sa vyrovnávať s realitou svojej straty. Mali by ste byť ochotní cítiť hnev a prijať, že to prejde, aj keď máte pocit, že sa to nikdy neskončí. Ak odmietnete cítiť hnev, nebudete schopní prejsť štádiami uzdravenia. Hnev je zvyčajne jednou z prvých emócií, ktoré pociťujete, keď zažijete stratu, ale pod hnevom sa skrýva mnoho ďalších emócií. Keď sa dostanete do štádia hnevu, budete spochybňovať takmer každého vrátane rodiny, lekárov a dokonca aj náboženských predstaviteľov. Pod hnevom budete mať veľa bolesti, a to je normálne. Každý, kto zažil stratu, má tento hnev a bolesť a všetci cítili to, čo cítite vy. Preskúmajte svoje pocity hnevu, aby ste sa čo najlepšie posunuli ďalej vo svojom uzdravovaní.

Tretia fáza smútku, vyjednávanie, je bežná pred stratou milovanej osoby. Ľudia chcú urobiť všetko, čo je v ich silách, aby ušetrili svojho blízkeho. Je bežné, že sa rozprávate so svojimi náboženskými predstaviteľmi a pýtate sa, či môžete urobiť niečo na oplátku za zdravie vášho blízkeho. Po strate milovanej osoby môže mať vyjednávanie podobu prímeria, napríklad venovať svoj život pomoci iným. Časté sú aj myšlienky typu: „Keby“ alebo „Čo keby?“, ale príliš dlhé premýšľanie týmto spôsobom vám môže spôsobiť ešte väčšiu bolesť. Niektorí ľudia vyjednávajú s necítením bolesti tak, že sa sami liečia, čo pre vás nemusí byť dobré. Je dôležité mať na pamäti, že tieto fázy sa objavujú kvôli reakcii na emóciu. Tieto štádiá sa môžu vyskytovať mimo poradia, trvať rôzne dlho a ich ďalší nástup sa nedá predvídať.

Štvrtým štádiom smútku je depresia. Po tomto štádiu často nasleduje vyjednávanie, pretože sme nútení myslieť na súčasnosť. Depresia má pocit, že bude trvať večne, ale pominie. K typickým pocitom tohto štádia patrí prázdnota a neschopnosť vidieť veľa pozitív svojej situácie. Tieto pocity sú hlbším, komplexnejším smútkom a môžu ovplyvniť vašu schopnosť fungovať v každodennom živote. Je bežné, že sa niekto po strate milovanej osoby cíti depresívne, ale nejde o duševnú chorobu. Táto depresia je jedným z krokov, ktoré musíme urobiť na ceste k uzdraveniu po strate milovanej osoby. Niekedy sa v spoločnosti považuje za slabosť byť v depresii po strate. Nie je to pravda, pretože strata niekoho, na kom vám záleží, je skutočne ťažká, depresívna situácia a neprežívať nejakú formu depresie by bolo nenormálne. Nezabúdajte, že byť v depresii je v poriadku a že existuje mnoho ľudí, ktorí vás majú radi a záleží im na vás. To všetko je súčasťou uzdravovania po strate milovanej osoby.

Doporučujeme:  FILOFÓBIA

Piata a posledná fáza smútku je prijatie. V tomto štádiu ste prijali skutočnosť, že váš milovaný človek už nie je vo vašom živote. Je to, samozrejme, ťažké prijať, ale to vám umožní plne sa uzdraviť a čo najlepšie si pripomenúť svojho milovaného. Naučíte sa žiť s touto novou realitou života bez vášho milovaného. Mnohí ľudia sa pokúsia žiť tak, ako keď ich milovaná osoba ešte bola v ich živote, ale nakoniec sa naučia zmeniť rozdelenie rolí vo svojom živote a začnú žiť v tomto svete bez svojej milovanej osoby. Nesmiete sa snažiť prekonať tieto fázy narýchlo, pretože vás to skutočne nevylieči a neumožní vám to žiť svoj život. Dajte si načas, prechádzajte týmito štádiami podľa potreby a začnete sa opäť cítiť sami sebou. Nie sú to preteky, ale vyhráte ich bez ohľadu na všetko.

Kvíz na záver

Čo nevedie k narušeniu sebaúcty ako MDD alebo PDD?

  • Úzkosť
  • Smútok
  • Smútok
  • Bolesť srdca
  • Emocionálny zmätok
  • Smútok
  • Frustrácia

Ako sa nazýva prímerie po strate milovanej osoby?

  • Vyjednávanie
  • Výhodná ponuka
  • Lepšie podmienky
  • Pracovná zmluva

Aký je prvý krok k uzdraveniu po strate blízkeho človeka?

  • Úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Panická porucha

Čo je druhou fázou smútku?

  • Frustrácia
  • Negatívne emócie
  • Žiarlivosť
  • Odpor
  • Smútok

Hnev je prvá emócia, ktorú pociťujete, keď zažijete čo?

  • Strata

Smútok sa často vyskytuje na konci života čoho?

  • Životy
Doporučujeme:  7 príznakov anhedónie