Kategórie
Psychológia

Môj pohľad na život sa zmenil, pretože som to robil každý deň

Môj profesor psychológie v prvom ročníku bol presvedčený, že vďačnosť je opakom depresie. Keďže som sám niekoľko rokov bojoval s klinickou depresiou, nesúhlasil som s tým. Tvrdenie, že vďačnosť je opakom depresie, akoby len podporovalo mylný názor, že ľudia, ktorí bojujú s depresiou, sú jednoducho nevďační. V skutočnosti je depresia veľmi reálna a vyčerpávajúca choroba, nie synonymum pre pocit chamtivosti, oprávnenosti alebo nevďačnosti.

Tento profesor ma vyzval, aby som sa prinútil pozrieť sa na svoj život a svet okolo seba inou optikou. Hoci existuje množstvo vedeckých dôkazov, ktoré potvrdzujú jeho teóriu, že vďačnosť mení depresiu – vezmite si napríklad štúdiu Lyubomirského a Sinovej z roku 2009 – moji spolužiaci a ja sme túto premenu zažili na vlastnej koži prostredníctvom mesačného projektu.

Každý večer pred spaním som si musel napísať tri pozitívne zážitky, ktoré som zažil, veci, za ktoré som vďačný, alebo kombináciu oboch. Tieto záznamy do denníka pozostávali z troch viet, ktoré boli jednoduché ako „Som vďačný za…“ alebo „Som rád, že…“. Mohol som sa priznať k nejakému konkrétnemu zážitku alebo som mohol jednoducho napísať vďaku za to, že som dnes nezomrel. Jediným pravidlom bolo, že som nemohol písať o ničom, čo by porovnávalo môj život s životom niekoho iného. Napríklad: „Som vďačný, že mám čistú vodu, keďže mnohí ľudia ju nemajú,“ nebolo dovolené, pretože zmyslom projektu bolo jednoducho oceniť, nie ospravedlňovať alebo nútiť k oceneniu.

Po mesiaci každodenného písania denníka som zistila, že si uvedomujem pozitívne veci okolo seba bez toho, aby som na to musela myslieť. Dokonca aj uprostred najhorších dní sa objavilo niečo dobré, bez ohľadu na to, ako málo to bolo. Hoci táto prax v žiadnom prípade nevyliečila moju depresiu, bolo ťažšie podľahnúť temnej jame negativizmu, keď sú okolo mňa dobré veci. Prinajmenšom to robí každodenný život o niečo jasnejším.

Prečo má praktizovanie vďačnosti taký účinok na depresiu? Aktívne premýšľanie o pozitívach vo vašom živote uvoľňuje v mozgu hormóny, ktoré zohrávajú veľkú úlohu pri regulácii nálady. Tieto neurotransmitery, ako sú dopamín, serotonín a oxytocín, sa pohybujú po dráhach v celom mozgu, aby aktivovali centrá radosti a potlačili pocity smútku a obáv.

Stále úplne nesúhlasím s tým, že vďačnosť je opakom depresie. Podľa mňa je to ako tvrdiť, že desiata večer je opakom rána; môže to byť pravda, ale je to len časť rovnice. Desiata večer je len jedna nočná hodina a vďačnosť je len jeden stav mysle, ktorý sa spravidla nevyskytuje súčasne s depresiou. To neznamená, že ľudia v depresii sú nevďační, ale že spôsob myslenia s vďačnosťou je asi tak opačný, ako sa dá dostať od neustáleho sklzu depresie.

Fox, Glenn R., Jonas Kaplan, Hanna Damasio a Antonio Damasio. „Neurálne koreláty vďačnosti.“ Frontiers in Psychology 6 (2015): n. pag. Web.

Kvíz na záver

Čo je opakom depresie?

  • Vďačnosť
  • Ocenenie
  • Štedrosť
  • Súcit
  • Pokora

Čo zvráti vďačnosť?

  • Úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Panická porucha

V čom je podľa vás vďačnosť opakom depresie?

  • Spoločná myšlienka
  • Presnejší opis
  • Pravda
  • Dôsledky
  • Zlá vec

Aké sú vedecké dôkazy o tom, že vďačnosť zmierňuje depresiu?

  • Inštancia
  • Povedzte
  • Napr.

Za čo mám byť vďačný?

  • Spôsoby
  • Zdá sa, že
  • Veci
  • Je to…
  • Ako

V ktorom dennom čase si pred spaním zapíšem tri pozitívne zážitky?

  • Večer
  • Popoludnie
  • 4 hodiny ráno

Čo pozitívne vo vašom živote uvoľňuje hormóny v mozgu, ktoré zohrávajú veľkú úlohu pri regulácii nálady?

  • Životy