Kategórie
Psychológia

Miléniové myslenie o možnostiach a ďalšia vlna ľudskej evolúcie, časť 1

Debra Pearce-McCall, PhD, je psychologička, konzultantka a „Mind Coach“, ktorá do všetkého, čo robí, vnáša najnovšie poznatky o našej mysli a mozgu. Pracuje s lídrami, zdravotníckymi pracovníkmi, koučmi, pedagógmi a ďalšími ľuďmi, ktorí chcú do svojho života a mentorskej práce s ľuďmi vniesť vedomú, súcitnú prítomnosť a aplikovanú neurovedu. Debra rada pretavuje múdrosť z vedy o ľudskom bytí do každodenných skúseností a akčných plánov na dosiahnutie pozitívnej a udržateľnej zmeny. Už viac ako desať rokov sa aktívne venuje špičkovej oblasti interpersonálnej neurobiológie a integruje jej meta-rámec s najmodernejšími nástrojmi vrátane metód duševného tela, ktoré pomáhajú posilňovať nervový systém a mozog, a výkonnými nástrojmi na budovanie zručností, ako je napríklad Conversational Intelligence®. Nižšie sa delí o svoje poznatky a skúsenosti z jej snaženia o interpersonálnu neurobiológiu a o to, ako môže vysvetliť miléniový Possibility Mindset, o ktorom si môžete podrobnejšie prečítať v článku, ktorého je spoluautorkou s Judith Glaserovou: „Riding the Next Wave of Human Evolution“ a nezabudnite si pozrieť jej webovú stránku! Nezabudnite si pozrieť rozhovor so spoluautorkou Judith Glaserovou, v ktorom sa dozviete viac o sile Millennial Possibility Mindset!

Ďakujeme Dr. Pearce-McCallovi, že si dnes našiel čas a odpovedal nám na niekoľko otázok! Čo je to interpersonálna neurobiológia a prečo ste sa rozhodli venovať práve jej?

Interpersonálna neurobiológia (IPNB) je oblasť a rámec založený na konzistentných alebo spoločných zisteniach z viac ako tucta vedeckých disciplín vrátane neurovedy a psychológie. Nazývam ju „systémy 3.0“, pretože už desaťročia študujem ľudskú myseľ, vzťahy a perspektívu komplexných systémov, a teraz vďaka IPNB máme spôsob, ako opísať tri tkajúce sa, živé a vzájomne prepojené systémy nášho mozgu, našej ekológie – najmä našich vzťahov, a našej mysle. Takýto pohľad na celú tapisériu skúseností nám dáva nové chápanie našej mysle a pracovné definície zdravia a pohody, založené na vede o komplexných systémoch. Zdá sa, že tieto princípy pohody sa uplatňujú na všetkých úrovniach a vo všetkých typoch ľudských systémov – profesionálne uplatňujem IPNB so skvelými výsledkami pri koučovaní lídrov a vedúcich pracovníkov; etike; terapii a školeniach; vzdelávaní; poradenstve a ďalších. Považujem to za jednoduchý rozvoj našich schopností mysle a ducha s využitím holistického a flexibilného prístupu, ktorý zahŕňa telo/mozog, komunikáciu, starostlivosť o seba a ďalšie. Som mentálny kouč! A väčšinou pracujem s ľuďmi, ktorí sú sami mentormi mysle.

Zaujímavé je, že takmer každý človek, s ktorým som pracovala, zažíva zmeny vo svojom profesionálnom a osobnom živote – stáva sa pozornejším, súcitnejším, vzťahovejším, komunikatívnejším, autentickejším, spokojnejším. Z toho, čo vidím u klientov, na kurzoch, seminároch a u členov našej komunity IPNB na stránke mindGAINS.org, vyplýva, že IPNB je meta-rámec, ktorý ľudia v mnohých profesiách považujú za neuveriteľne užitočný pri používaní v spojení s inými modelmi a teóriami zmeny, či už ide o koučov, lídrov, lekárov, právnikov, učiteľov atď., pretože osvetľuje a posilňuje účinné zložky mnohých modelov aplikácie. A osobne, ako rodičia alebo partneri, a ako spôsob, ako sa stať štedrejšími a generatívnejšími voči sebe a druhým, môže byť transformatívny.

Na ešte osobnejšej úrovni, keď uvažujeme o tom, že sme „dobrými ľuďmi“ týmto multisystémovým spôsobom, celoživotné túžby, ktoré majú pre mňa hlboký význam – ako napríklad zvyšovanie nášho súcitu a úcty k sebe samým a k druhým; ako ľudstvo, ktoré si osvojuje a stelesňuje, že to, čo je dobré pre ľudí a planétu, je dôležitejšie ako zisk a veci (alebo aspoň rovnako dôležité) – tieto hodnoty podporuje veda o tom, čo vytvára a udržiava zdravé mysle, mozgy a ľudské systémy (a pravdepodobne aj udržateľné ekosystémy).

Konzultujete s vedúcimi pracovníkmi v mnohých rôznych oblastiach a na základe svojich rozsiahlych a integrovaných znalostí pre nich vytvárate metódy zmeny na mieru. Aké sú niektoré z nápadov, s ktorými vyzývate svojich klientov?

Ach, je ich toľko, aj keď ja to považujem skôr za pozvánku ako za výzvu! A niektoré moje nápady vznikajú na základe našich rozhovorov a konkrétnych okolností, ktoré riešia, takže budú jedinečné pre daného klienta. Dovoľte mi však zhrnúť dva z mojich kľúčových konceptov pre lídrov, ktoré vyplývajú z uplatňovania vzťahovej neurovedy a vedomého uvedomovania: 1) Rozvíjajte zručnosti na reflektovanie a poznávanie vlastnej mysle, pretože – vaša myseľ nie je to, čo si myslíte. Vďaka primárnemu sociálnemu zapojeniu našej nervovej sústavy sa neustále „vzťahujeme“ s ostatnými; a naša myseľ vzniká sčasti z týchto rezonančných spojení a sčasti z najrôznejších fyziologických aktivít, ktoré si „neuvedomujeme“, pričom všetky sa spájajú do zmesi emócií, pocitov, očakávaní, vnímania, pamäte a myslenia, ktoré subjektívne vnímame ako svoju myseľ. 2) Každý vedúci ľudí v skutočnosti mentoruje a vedie mysle, takže ak chcete byť čo najlepší ako vedúci, musíte mať spôsoby, ako skutočne porozumieť „mysli“, ktoré sú pragmatické a pretaviteľné do toho, čo robíte každý deň, s priamymi podriadenými alebo ľuďmi, s ktorými pracujete, na stretnutiach, sami so sebou

Pomáham lídrom rozvíjať Trinokulárne videnie™, naše schopnosti spolurozhodovať o mysli/mozgu/vzťahoch a ich integračnej, emergentnej, systémovej povahe, takže pracujeme so všetkými tromi úrovňami nášho ľudského prežívania, najmä v oblasti sebaregulácie a komunikácie. Spočiatku to môže znieť komplikovane, ale v praxi sa to stáva jednoduchším a často transformujúcim. Prežívanie seba samého, druhých a vzťahov týmto spôsobom umožňuje lídrom (a iným) rozvíjať to, čo nazývam Prosilient Minds™. Všetci poznáme koncept odolnosti – teraz sa zamyslite nad udalosťami, dôležitými vzťahmi, výzvami alebo prechodmi vo vašom živote a nad tým, ako sú v skutočnosti našimi príležitosťami na učenie sa, rast, rozširovanie – v podstate sa snáď nevraciame do nejakého východiskového stavu, ale dosahujeme nové miesto a dúfam, že je to integrovanejšie miesto zvýšenej pohody – sme autenticky silnejší, múdrejší, láskavejší, angažovanejší a pozitívne pôsobiaci. Takže tieto výzvy, ktorým všetci čelíme, v práci aj v osobnom živote, nám vždy dávajú možnosti stať sa prosilientnými – skočiť vpred s pozitívnym potenciálom v prúde zmien, nielen sa zotaviť s odolnosťou. Niečo ako chytanie vlny! Všetci poznáme staré porekadlá, že nejde o to, čo sa vám stane, ale ako sa s tým vysporiadate, alebo že kríza je nebezpečenstvo a príležitosť – rozvoj prozilitnej mysle nám dáva postoje a nástroje na využitie sily neuroplasticity a toho, ako sa vzťahujeme k ostatným, aby sme mohli reagovať na udalosti a výzvy v profesionálnom a osobnom živote spôsobom, ktorý podporuje pohodu a pokrok.

Pred niekoľkými rokmi som spolu s Danielom J. Siegelom, jedným zo zakladateľov IPNB, napísal článok o svojej práci, v ktorej som aplikoval IPNB na vedenie ľudí. V našom článku Mindsight at Work: An interpersonal neurobiology lens on leadership, sme zhrnuli to, čo robí väčšina mojich klientov: „Etickí, príkladní lídri sú zodpovední za rozvoj vlastnej mysle spôsobom, ktorý im pomáha regulovať tok informácií a energie v integračných vzorcoch, u svojich spolupracovníkov alebo členov skupiny a organizácie, ako aj u seba.“ Len sa nad tým zamyslite – tieto vzorce sa odohrávajú v našich mozgoch a nervových systémoch, v našich vzťahoch a organizáciách a v našej mysli. Pomocou trinokulárneho videnia si lídri rozvíjajú zručnosti, ako vidieť a vnímať integračné vzorce a ako ich uľahčovať, ako mentorská a prosilientná myseľ v danej organizácii alebo situácii či vzťahu. (Všimnite si, že v plnosti našich životov sme všetci niekedy facilitátorom, regulátorom alebo mentorujúcou mysľou a inokedy ako ten, kto je „držaný“ alebo mentorovaný; okrem toho si niektorí z nás vybrali povolania, v ktorých pravidelne stelesňujú mentorujúcu myseľ – to je väčšina mojich klientov).

Okrem toho som certifikovaný v oblasti konverzačnej inteligencie®, ktorú vytvorila Judith E. Glaserová a ktorá je založená na základoch zahŕňajúcich teóriu systémov a neurovedy. Rozhodol som sa absolvovať školenie v tejto metodike a naďalej spolupracovať s CreatingWE Institute a konzultovať s C-IQ, pretože ponúka lídrom, tímom a organizáciám mnoho krásne navrhnutých a vedecky podložených nástrojov a skúseností, ktoré ich vyzývajú k tomu, aby sa zaoberali tým, čo môžeme nazvať „priestorom medzi“, kde sa odohráva konverzácia a spojenie a kde zvyčajne spoluiniciujeme procesy inovácií a zmien. Pomáha nám viesť rozhovory smerom k dôvere a objavovaniu, čo posúva prebiehajúcu vzťahovú kultúru organizácie spôsobom, ktorý sa prejavuje vo všetkých druhoch ukazovateľov úspechu. S Judith sme sa stretli pred rokmi a odvtedy zdieľame našu vášeň vnášať systémové myslenie, neurovedu a umenie a vedu o ľudskom prepojení do vedenia a nielen to. Je radosť byť jej kolegyňou a priateľkou, pretože si vždy navzájom dávame iskry do mysle – naše myšlienky o Millennial Possibility Mindset vznikli na základe rozhovorov o našich rozhovoroch s ľuďmi v tomto veku.

The Millennial Possibility Mindset je založený na novom chápaní nášho sociálneho mozgu, konkrétne na vývoji našej mysle a nervových vzorcov ako reakcie na prežité skúsenosti. Aký vývoj môže naša myseľ dosiahnuť prispôsobením sa skúsenostiam, ktoré sme zažili?

V posledných desaťročiach sme zaznamenali prudký nárast výskumu neuroplasticity – všetkých spôsobov, ako sa mozog môže meniť, od vzniku nových neurónov až po posilňovanie spojení medzi neurónmi prostredníctvom budovania myelínovej pošvy, ktorá funguje ako izolácia na drôtoch a urýchľuje prenos signálov. Dnes už vieme, že sa rodíme s veľkým množstvom mozgových buniek, ktoré sa ešte musia vybudovať, a že náš mozog sa počas života naďalej mení. Po celú ľudskú históriu bol náš druh závislý jeden od druhého, aby prežil, a naše mozgy sú skutočne prispôsobené tejto sociálnej, kmeňovej realite. Sociálne skúsenosti, ktoré získavame počas dospievania, sú teda mimoriadne vplyvné. Rýchlo – zamyslite sa nad tým, čo si najviac pamätáte zo základnej školy – a pre väčšinu z nás sú to iné deti alebo učitelia alebo niečo emocionálne a sociálne významné – nie nejaké informácie, ktoré sme sa naučili.

Niektoré z našich sociálnych/vývojových skúseností môžu otvoriť alebo uzavrieť našu myseľ, čo súvisí s tým, ako vnímame, zapájame sa, využívame a hodnotíme iných ľudí a vzťahy, a to sa odráža vo vzorcoch, ktoré sa vytvárajú v našom nervovom systéme a fungujú väčšinou mimo nášho vedomia. Sme zvedaví na druhých? Vedieme sa s dôverou alebo nedôverou? Vyhovujú nám rozdiely medzi nami a druhými, zaujímajú nás, alebo nás rušia? Parafrázujem Olivera Wendella Holmesa a hovorím, že keď sa naša myseľ otvorí novým zážitkom, nemôže sa vrátiť do pôvodných rozmerov. Skutočná „hmota“ nášho mozgu môže byť vo všeobecnosti najviac ovplyvnená skoršími skúsenosťami a menej poddajná, keď sme starší, ale vždy reagujeme na naše prostredie a vzťahy, takže naše skúsenosti menia našu myseľ a náš mozog – o to viac, keď zostávame otvorení a neblokujeme nové možnosti rigidnými presvedčeniami, ktoré filtrujú alebo znevažujú akékoľvek informácie, ktoré by nás mohli vyzývať k učeniu sa, zmene alebo rastu.

Ak ste zažili niečo podobné, ako mnohí mileniáli – prinajmenšom na internete -, kde ste našli spoločnú reč s ľuďmi, ktorí sa rozchádzajú s povrchnými, hoci dlho akceptovanými „rozdielmi“, ako je farba pleti, rodová identita, krajina alebo dokonca systémy viery, potom je pravdepodobnejšie, že budete akceptovať širší okruh ľudí ako potenciálne aspoň trochu „podobných vám“ v širšom spektre spoločnej ľudskosti. Vieme, že všetky naše mozgy robia určitú automatickú katalogizáciu druhých, v zmysle toho, nakoľko sa nám zdajú podobní alebo nepodobní, a potom sa podľa toho správame; tiež vieme, že určité formy meditácie vedomého súcitu môžu rozšíriť okruh tých, ktorých automaticky vnímame ako „mne podobných“. V skutočnosti vedci identifikovali TPJ alebo Temporoparietálnu križovatku ako jednu z oblastí mozgu, ktorá vykazuje zvýšenú aktiváciu pri tejto forme meditácie. Zdá sa, že táto oblasť, najmä na pravej strane mozgu, súvisí so spracovaním emócií u druhých alebo s prijímaním ich perspektívy, čo nám umožňuje uplatniť naše zručnosti „mysle vo vzťahu“, ako je konverzačná inteligencia® alebo emocionálna inteligencia, či mindsight, čo sú všetko nástroje na to, aby sme boli prosociálni. Čím viac automaticky vnímame druhých ako dostatočne podobných nám, aby sme sa cítili dostatočne bezpečne a aktivovali časti nášho nervového systému podporujúce „sociálnu angažovanosť“ namiesto obrany alebo stiahnutia sa, tým viac sa spájame namiesto odmietania. Viete si predstaviť, ako sa takýto proces môže expanzívne roztočiť do ďalšieho spojenia. (A samozrejme, máme aj opačný proces, keď uzavretosť, nastavený bod nedôvery a ďalšie faktory môžu vytvoriť uťahujúcu sa špirálu strachu a túžby odpojiť sa s výnimkou malej skupiny „mne podobných“ ľudí, alebo ešte horšie – urobiť svet bezpečným tým, že bude plný len mne podobných ľudí).

Vlastnosti, ktoré sme pomenovali Millennial Possibility Mindset, sú príkladom toho, ako sa naša myseľ vyvíja prostredníctvom prispôsobovania sa našim skúsenostiam, a to spôsobom, ktorý môže formovať náš mozog. Aby som priamo odpovedal na vašu otázku, dovolím si odhadnúť, že spôsoby, akými to naša myseľ môže robiť, druhy vývoja, ktoré môžeme uskutočniť, sú dosť rozsiahle a rozmanité a môžu nás posunúť smerom k integrácii a pohode v najlepšom prípade, alebo nás zanechať strnulých, chaoticky reagujúcich alebo trvalo oslabených. Výskum nám napríklad ukazuje obmedzujúce, celoživotné nervové vplyvy, ktoré môžu byť výsledkom chudoby alebo ťažkej traumy. A liečivú silu spolupatričnosti, spojenia a zdrojov, ktoré to môžu aspoň trochu zmierniť. Diskutovali sme o „širšom kruhu súcitu“, ktorý by mohol byť súčasťou miléniového myslenia možností, a potom, nestačí len cítiť, že každý je potenciálne váš kmeň alebo aspoň trochu ako vy – že sme všetci prepojení, pretože teraz záleží aj na ich utrpení. Ak čoraz viac ľudí začne prežívať väčšinu ľudí ako tak trochu „ako ja“, súcitná reakcia bude znamenať, že budeme čoraz viac konať tak, aby sme riešili utrpenie týchto druhých, ako by sme to robili pre seba a tých, ktorí patria do nášho „kmeňa“, pretože by nás bolelo, keby sme to nerobili.

Prečo sa podľa vás naše sebavedomie v priebehu generácií zmenilo z potreby vyniknúť na túžbu byť súčasťou niečoho väčšieho, než sme my sami?

Myslím si, že jednotliví ľudia vždy chceli určitú mieru autonómie a určitú mieru spolupatričnosti, každý z nás v rôznych kombináciách v závislosti od kultúry, výchovy a našej jedinečnej povahy, a že dostupná a preferovaná „rovnováha“ sa pohybuje od jedného extrému k druhému a v mnohých medzistupňoch. V poslednom čase sme však svedkami toho, že západná a najmä americká kultúra prijala etiku individualizmu, ktorá sa zdá byť veľmi nevyvážená, s dôrazom na vzhľad a nadobudnutie a s rôznymi nezdravými stupňami, až sa narcistický individualizmus zdá byť takmer normou. A predsa nám výskum ukazuje, že naše najväčšie šťastie pochádza z pocitu zmyslu a účelu a zo spojenia s druhými a s niečím väčším, ako je ja. Prirodzená príťažlivosť komunity a spojenia, oceňovanie ľudí a skúseností pred vecami a vlastným ja tu bola vždy a myslím, že teraz ju vidíme silne sa objavovať v rôznych podobách, pretože nerovnováha sa tak veľmi vychýlila.

Naša schopnosť pristupovať k neistote so sebadôverou a optimizmom, ktorá je súčasťou vami opísaného myslenia mileniálov, má základ v našom nervovom systéme a obrannej reaktivite. Ako môže naša nervová sústava zažívať menej reakcie boja alebo úteku a viac reakcie sociálnej angažovanosti? Môžeme s tým niečo vedome urobiť?

Áno, môžeme! Ľudská dilema spočíva v tom, že nemôžeme čakať, kým budeme potrebovať tento užitočný základ, musíme si ho vybudovať vopred – to je rozvoj prosociálnych zručností mysle. Skvelou správou je, že existuje mnoho spôsobov, ako rozvíjať svoju myseľ a naučiť sa uľahčovať pozitívnu neuroplasticitu v našom nervovom systéme, preto jednoducho ponúknem východisko a prehľad.

Základný proces práce s našim nervovým systémom na rozhraní mysle a mozgu má dve fázy, ktoré nazývam „všímanie a postrčenie“. Začnite s vlastným sebapozorovaním: Kde vo svojom tele dostávate včasné varovné signály tejto „aktivačnej“ reakcie na neistotu? Ktoré sociálne situácie alebo časti vášho vlastného vnútorného dialógu či príbehu (napríklad presvedčenie, spomienka, obava) tieto signály vyvolávajú? Teraz – premýšľajte o tom, že ste v optimálnom sociálnom prostredí (alebo si všimnite, kedy ste v takom prostredí) – cítite sa sebaisto a optimisticky, ste otvorení angažovať sa – aký je tento stav vo vašom tele, myšlienkach, príbehu atď.

Keď si dokážete všimnúť a rozlíšiť tieto stavy mysle a tela (aktivovaný a reaktívny vs. sociálne angažovaný), potom môžete začať „postrkovať“ – to znamená, že si všimnete všetky stopy, ktoré sa týkajú jednotlivých stavov, a potom vyvinúť to, čo vám pomôže preklenúť z jedného do druhého – a praktizovať to. Nudge môže byť jednoducho niekoľko hlbokých, pomalých nádychov, ktoré väčšine z nás pomáhajú trochu upokojiť nervový systém, a/alebo to môže byť preskúmanie predtým vytvoreného zoznamu objavných otázok alebo mantra či vizualizácia toho, ako sa zaujímať o neistotu. Niekedy si naštartovanie tohto procesu vyžaduje, aby sme predtým vykonali rozsiahlejšiu prácu, zaoberali sa hlbšími strachmi, liečili sa z predchádzajúcich zranení alebo rozvíjali viac zručností v oblasti mysle a vzťahov.

Teraz, keď máte vyvinuté účinné postrčenia, stačí vytvoriť niečo, čo vám môže rýchlo pripomenúť nové možnosti vo chvíľach, keď ich potrebujete, a okamžite vás vyzve, aby ste sa priblížili k neistote – musí to byť napríklad jednoduché jemné gesto, pripomínajúce slovo alebo obrázok. Keďže máte v mysli (a v nervovom systéme) novú cestu a spôsob reagovania, teraz sú vašimi nástrojmi uvedomenie a opakovanie. Je to ako vedieť, kedy je čas stáť v pohotovosti, vidieť, že sa blíži vlak, a byť tam, aby ste zatiahli za výhybku a vypravili vlak na inú koľaj – až kým táto nová koľaj nie je známejšia a ľahšie prejazdná, takže vlak má jednoducho tendenciu ísť tým smerom. Vtedy sa neistota stáva pozvaním a príležitosťou zapojiť sa.

Ďakujem Keri, veľmi ma potešili tvoje premyslené otázky. Ľudia sa môžu dozvedieť viac alebo ma kontaktovať na adrese Prosilient Minds, dozvedieť sa viac o IPNB na adrese mindGAINS.org a začať skúmať C-IQ na adrese The CreatingWE Institute.

Ďakujeme vám, Dr. Pearce-McCall, za váš čas a cenné informácie!

Kvíz na záver

Čo robíme, keď neustále reagujeme na svoje okolie a vzťahy?

  • Ľudský mozog
  • Zmyslové orgány
  • Nervové systémy
  • Sivá hmota
  • Telá

Čo mení našu myseľ a náš mozog?

  • Vlastné skúsenosti
  • Perspektívy

Kto je zodpovedný za rozvoj vlastnej mysle spôsobom, ktorý mu pomôže regulovať tok informácií a energie v integračných vzorcoch, u svojich spolupracovníkov alebo členov skupiny a organizácie, ako aj u seba samého?

  • Štátnici

Ako opíšeme tri tkajúce sa systémy nášho mozgu, ekológie a mysle?

  • Len
  • Na stránke .
  • To
  • Vlastne
  • Samozrejme
  • Dokonca aj
  • Ako