Intervalový tréning a jeho výhody: Krátky rozhovor s lekárom pre oddych

Dr. Matthew Edlund, MD, je riaditeľom Centra pre cirkadiánnu medicínu a uznávaným odborníkom na odpočinok, spánok a biologické hodiny. Napísal knihy na tieto témy vrátane „The Body Clock Advantage“ a „The Power of Rest“ . Nedávno som si s ním sadol, aby som mu položil niekoľko otázok o malých zmenách v odpočinku a fyzickej aktivite.

Intervalový tréning zahŕňa krátke intervaly vysoko intenzívnej aktivity, pričom súbor schodov môže fungovať ako intervalový tréning počas celého dňa. Kratšie intervaly aktivity umožňujú telu odpočívať a regenerovať sa, a práve tento odpočinok je miestom, kde má intervalový tréning svoju hodnotu. Ukázalo sa, že odpočinok v trvaní 5 až 15 minút pomáha ľuďom načerpať nové sily a cítiť sa bdelšie. Tieto krátke obdobia intenzívnej aktivity a odpočinku sa čoraz viac ukazujú ako účinné pri osviežovaní a prepájaní nášho tela k lepšiemu.

Intervalový tréning má uznávané fyzické výhody, prenáša sa to aj do lepšieho psychického stavu v dôsledku starostlivosti o naše telo?

Nie je k dispozícii veľa údajov. Zatiaľ sú pozitívne. Čo nie je prekvapením – ľudia sa cítia lepšie, keď sú fit. Lepšie sa cítia už len pri samotnom pohybe.

Keďže krátke intervaly aktivity majú na naše telo jednoznačne pozitívny vplyv, je možné ich na pracoviskách podporovať častejšie?

Áno. Podnikavejší a produktívnejší pracovníci bývajú zdatnejší a čulejší. Ak necháte ľudí odísť na pár minút na prechádzku von alebo dokonca na schodisko, môžu sa cítiť oveľa živšie.

Spomínate, že rýchle intervaly sa dajú robiť takmer kdekoľvek. Myslíte si, že v kombinácii s krátkym spánkom by sa to mohlo stať štandardnejšou praxou, najmä pre tých, ktorí chcú lepší spánok, ale cítia sa byť limitovaní časom? Čas spánku nemôžete skrátiť bez negatívnych výsledkov. Obdoba. Našťastie, čím viac ste fit, tým lepší je váš celkový spánok.

Doporučujeme:  Zoznámte sa s Rolandom Balom, zakladateľom skupiny "Riešenie traumy a posttraumatickej stresovej poruchy" na Facebooku

Hovoríte o tom, že krátky spánok je pre ľudskú biológiu prirodzenejší, fungovala by rovnakým spôsobom aj siesta?
Nie každý by to chcel. Väčšina historických siest bola dlhšia ako krátke zdriemnutia, ktoré ľudia zrejme preferujú dnes (10 – 30 minút.)

Mikrospánok, ktorý vedie k nehodám, je dobre známy, ak by sa lepšie zaviedlo zdriemnutie a rýchly intervalový tréning, mohlo by to tiež ovplyvniť vedomie a funkčnosť ľudí počas jazdy?
Práve informovanie ľudí o mikrospánku, ktorý sa vyskytuje počas jazdy, zvyšuje ich povedomie. Francúzsky výskum ukazuje, že ľudia, ktorí sa živia šoférovaním – vodiči nákladných vozidiel – si veľmi dobre uvedomujú, kedy za volantom zaspávajú.

Mení zdriemnutie spánkový režim? Ak áno, nie je nami odporúčaný spánkový režim prirodzený pre ľudskú biológiu?
Spánok teraz mení spánok neskôr. Takto čiastočne funguje biologická inteligencia – informácie v našom vnútri sa nekonečne dlho a neustále modifikujú. A včerajšie spánkové vzorce sa veľmi líšia od tých dnešných. Otázka nie je ani tak „čo je prirodzené“, ako skôr „čo funguje?“, pričom odpoveď sa mení s cieľmi, ktoré chcete dosiahnuť.

Mohli by ste nám uviesť príklad fungovania paradoxnej relaxácie? Zameriavate sa na svalové napätie jedného svalu. Výhradne. Najlepšie na miesto, ktoré je veľmi malé. Porovnajte ho s iným svalom vedľa neho. Pocíťte rozdiel. Nesústreďte sa na nič iné. Potom sledujte, ako sa uvoľňuje zvyšok vášho tela.

Kvíz na záver

Na čo slúžia schody pri vysoko intenzívnom tréningu?

  • Hiit
  • Rýchla práca
  • Silový tréning
  • Cardio

Aký je najlepší spôsob propagácie intervalového tréningu na pracoviskách?

  • Krátky výbuch
  • Požiare
  • Prasknutie
  • Načítanie
  • Guľky
  • Rýchle striedanie

Aký je prirodzený vzorec pre spánok?

  • Biochémia
  • Neuroveda
  • Sociológia
Doporučujeme:  STOP romantizácii duševných chorôb!

Aký je najlepší spôsob, ako sa lepšie vyspať?

  • Nap
  • Posteľ
  • Wake
  • Dvanásť

Aký je najlepší spôsob, ako zlepšiť naše telo?

  • Aktivity

Ako dlho trvá najdlhšia siesta?

  • Minúty
  • Sekundy