Kategórie
Psychológia

Intenzívne cvičenie zvyšuje motiváciu prostredníctvom stresového hormónu kortizolu

Mnohí ľudia radi začínajú svoj deň ranným behom alebo cvičením v posilňovni; hovoria, že im to ráno dodá energiu na zvládnutie každodenných prekážok. Čím to je, že sme po cvičení takí motivovaní, hoci nás to oberá o energiu? Odpoveďou by mohlo byť to, že počas cvičenia naše telo uvoľňuje kortizol.* Keď sa hovorí o hormóne „kortizol“, mnohým ľuďom sa okamžite vybaví stres, a to oprávnene, pretože kortizol je hormón, ktorý sa uvoľňuje v reakcii na stresové situácie ako metóda zvládania stresu. Kortizol však nemusí byť nevyhnutne negatívny, ako sa mnohí ľudia domnievajú. Kortizol sa uvoľňuje prostredníctvom nadobličiek a áno, zvyšuje hladinu stresu, ale zároveň pomáha telu zotaviť sa po intenzívnom cvičení. Prínosy fyzickej aktivity sa opakovane publikujú už roky, ale vnímanie toho, ako cvičenie zvyšuje motiváciu prostredníctvom hladiny kortizolu, je v oblastiach psychologického výskumu pomerne nové.

Vedecky zhromaždené údaje ukázali, že existuje priamy vzťah medzi zvýšením intenzity cvičenia a hladinou kortizolu. Zvýšená hladina kortizolu pretrváva približne 20 – 30 minút po ukončení intenzívneho cvičenia (Budde et al., 2008). V podobnej štúdii sa preukázalo, že osoby so zvýšenou hladinou kortizolu vykazujú zvýšené správanie zamerané na hľadanie odmeny, zjednodušene označované ako motivácia. Trvale vysoká hladina kortizolu môže viesť k úzkostným poruchám a náchylnosti na závislosť, ale pri časovo vymedzenom intervalovom zvýšení kortizolu (v tomto experimente bol interval 20 – 30 minút) vytvára zvýšenie pozornosti, túžby po výkone a motivácie. Tieto zvýšené hladiny kortizolu ovplyvňujú kognitívne procesy, ako je pracovná pamäť, vyhľadávanie a pozornosť, čo môže zvýšiť správanie motivované odmenou a prístupom (Putman a kol., 2010). Počas obdobia, keď je toto správanie aktívne, je pravdepodobnejšie, že sa jednotlivci budú venovať činnostiam, ktoré si vyžadujú motiváciu, a dokončia ich s väčšou presnosťou.

Podľa vyššie uvedeného výskumu sa zdá byť logické, že po polointenzívnom tréningu budú jednotlivci lepšie motivovaní dokončiť úlohy, ktoré odkladali alebo sa im predtým nechcelo dokončiť. Osobne mám po tréningu väčšie nutkanie dokončiť úlohy, ktoré boli predtým pre mňa odstrašujúce, a snažím sa využívať cvičenie ako motiváciu na dokončenie práce. Hoci sa mnohé výsledky diskutované v tomto type výskumu týkajú problémov, ktoré vznikajú v dôsledku zvýšenej hladiny kortizolu po dlhšom čase, krátkodobé zvýšenie hladiny kortizolu vedie k zvýšenej motivácii po polointenzívnom cvičení. Ak chcete otestovať vzťah medzi cvičením a motiváciou, vyskúšajte si to na vlastnej koži; po behu si sadnite k nejakej úlohe alebo zadaniu a zmerajte si, koľko práce ste vykonali, a porovnajte výsledky s prácou, ktorú ste vykonali (alebo ste sa o ňu pokúsili) bez prínosu cvičenia pred úlohou.

Budde, H., Machado, S., Ribeiro, P., & Wegner, M. (2015). Reakcia kortizolu na cvičenie u mladých dospelých. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 9(13).

Putman, P., Antypa, N., Crysovergi, P., & Van der Does, W. (2009). Exogénny kortizol akútne ovplyvňuje motivované rozhodovanie u zdravých mladých mužov. Psychopharmacology, 208(2),257-263.

Kvíz na záver

Čo je príčinou úzkostných porúch a náchylnosti na závislosť?

  • Ostatné hormóny
  • Prolaktín
  • Glukokortikoidy
  • Citlivosť na inzulín
  • Hladiny dopamínu

Čo robíte v posilňovni?

  • Pracovné výstupy
  • Cardio
  • Cvičenie v telocvični
  • Hiit
  • Kalistenika
  • Silový tréning
  • Dni odpočinku

Čo cvičenie zvyšuje?

  • Sebadisciplína
  • Motivovať
  • Duševná sila
  • Ambície
  • Sila vôle

Aký je najlepší spôsob testovania vzťahu medzi motiváciou a cvičením?

  • Fyzická aktivita
  • Exkurzia
  • Dobrá strava
  • Diéta

Čo spôsobuje zvýšenie pozornosti, túžby po výkone a motivácie po časovom intervale zvýšenia kortizolu?

  • Maximálna úroveň

Čo je motivované odmenou a čo prístupom?

  • Správanie