Kategórie
Psychológia

Fyzické cvičenie vám pomôže stať sa menej úzkostlivými

Mali ste niekedy šťastie zažiť „bežecké opojenie“? Stáva sa to vtedy, keď robíte niečo mimoriadne zdravé pre svoje telo a váš mozog vás „odmeňuje“ tým, že do vášho organizmu uvoľňuje určité chemické látky nazývané endorfíny. V tomto prípade bolo vaším dobrým skutkom cvičenie alebo beh.

Ak by ste chceli tento konkrétny fenomén, ako aj ďalšie, ktoré sa týkajú nálady a cvičenia, preskúmať do hĺbky, odporúčam článok „Physical Exercise Can Provide Short-term Mood Enhancement and Alleviate Long-term Depression“. Existujú však aj ďalšie významné vedľajšie účinky cvičenia, ktoré ešte treba podrobnejšie preskúmať. Ako cvičenie ovplyvňuje úroveň úzkosti, je príkladom jedného z týchto vedľajších účinkov.

Stres je významnou súčasťou nášho života, čo sa prejavuje aj tým, že len v Spojených štátoch trpí úzkostnými poruchami štyridsať miliónov dospelých. Netreba pripomínať, že na zmiernenie záťaže spôsobenej týmito poruchami sú k dispozícii rôzne terapeutické metódy alebo lieky. Môže však existovať prirodzenejšia a účinnejšia metóda na zvládnutie úzkosti. Napríklad cvičenie dokáže viac než len uvoľňovať dopamín a pomáhať v boji proti depresii. Možno ho využiť aj ako formu uvoľnenia stresu. Štúdie dokázali, že ľudia, ktorí sú fyzicky aktívnejší, majú tendenciu mať nižšiu mieru úzkosti a depresie. Okrem toho sa tiež preukázalo, že u človeka, ktorý cvičí, je o 25 % menšia pravdepodobnosť vzniku úzkostnej poruchy.

Vyskytuje sa však tento jav len pri cvičení? Môžu mať rovnaký účinok aj iné činnosti? Existujú napríklad štúdie, ktoré naznačujú, že dopamín sa uvoľňuje pri činnostiach, ako je čítanie alebo umelecká tvorba. Je možné využiť tieto výstupy ako dobré prostriedky na odbúranie stresu? Alebo za tento aspekt tejto teórie môže fyzická námaha, ktorá je potrebná na vykonávanie takýchto činností? Podnet na zamyslenie.

Upravil: Seraphina Leong

Kvíz na záver

Ako cvičenie ovplyvňuje úroveň úzkosti?

  • Úroveň stresu
  • Úzkosť
  • Záchvaty paniky
  • Fyzické príznaky
  • Krvný tlak

Zlepšuje cvičenie iba náladu?

  • Fenomény
  • Predpokladané
  • Pozorované

Aký je najlepší spôsob boja proti depresii?

  • Fyzická aktivita
  • Exkurzia
  • Dobrá strava
  • Diéta

Čo ukázalo, že ľudia, ktorí sú fyzicky aktívni, majú nižšiu mieru úzkosti a depresie?

  • Štúdia
  • Ďalší výskum