Kategórie
Psychológia

Depresia: Nenáročný sprievodca prežitím depresie pre pokročilých (Low-Effort Surival Guide for Dummies)

Ak máte depresiu, viete, že je to ťažké. Vyhľadávali ste niekedy veci ako „spôsoby, ako sa vyrovnať s depresiou“ „ako bojovať s depresiou“ alebo „ako sa vyrovnať s depresiou? Keď pociťujete účinky depresie, množstvo „bežných“ vecí vám môže pripadať ako obrovské poslanie, príliš veľké kroky, na ktoré momentálne nemáte energiu. Toto sú nenáročné spôsoby, ako sa vysporiadať s depresiou, ktorých cieľom je pomôcť vám praktizovať určitú svojpomoc pri depresii, ktorá by vám mohla pomôcť znovu získať pevnú pôdu pod nohami a možno vám aj pomôcť na ceste k prekonaniu depresie. Tento zoznam pozostáva z 12 spôsobov, ako sa vyrovnať s depresiou, ale všetky sú na pomerne ľahko dosiahnuteľnej úrovni.
Samozrejme, pod pojmom hlupáci nemáme na mysli nič zlomyseľné, myslíme tým „tých, ktorí nemajú veľa skúseností so zvládaním týchto vecí“.

Zdá sa to byť všedné a malé, ale mohlo by vám to pomôcť vyrovnať sa s depresiou, ak ste splnili aj menšie úlohy v domácnosti, na rozdiel od ničoho konkrétneho (čo by vám mohlo zhoršiť náladu).

Drobné úkony starostlivosti o seba vám môžu pomôcť, aby ste sa necítili tak, ako keby ste podľahli depresii. Je vedecky dokázané, že mäta má povznášajúci účinok, a pocit osvieženia môže pomôcť trochu zmierniť niektoré nepríjemné fyzické pocity, ktoré prichádzajú s depresiou. (Bolesť v krku, nepríjemná chuť v ústach atď.) Podvedome sa tak znovu naštartuje aj tá najmenšia sebaúcta, čo vás možno trochu postrčí správnym smerom.

Nedostatok vitamínu D sa spája so zvýšeným výskytom depresívnych nálad, a aj keď prechádzka nemusí nevyhnutne zvýšiť hladinu vitamínu D, čerstvý vzduch v pľúcach vás môže trochu oživiť.

4. Nalakujte jeden alebo viac nechtov

Malý akt starostlivosti o seba, ktorý vám dá niečo pekné. Vyberte si farbu, ktorá by vám mohla pomôcť v boji proti depresii a zlepšiť náladu.

5. Natrite si ruky alebo nohy krémom

Opäť malý akt starostlivosti o seba. Sebapomoc pri depresii môže byť nesmierne ťažká, ale o to dôležitejšia, pretože aj keď sa vám nechce, prekonanie depresie znamená aj prijatie toho, že máte aspoň trochu sebaúcty. Táto by vám mohla pomôcť, pretože si vyžaduje menej úsilia ako nakresliť si rozmaznávajúci kúpeľ (čo by pri pocite hlbokej depresie mohol byť krok vedľa).

6. Urobte si čaj alebo iný teplý nápoj

Dobrou voľbou je aj teplé mlieko Luke. Existujú aj štúdie, ktoré naznačujú, že šálka s teplým nápojom môže napodobniť ľudské teplo, čo je príjemné, keď sa vám nechce stretávať s ľuďmi, ale stále hľadáte spôsoby, ako sa vyrovnať s depresiou.

Aj keby to bolo len pár čmáraníc v príjemných farbách, je to dobrá svojpomoc pri depresii, pretože niečo tvoríte, robíte niečo rukami (čo je príjemné a hmatateľné) a možno sa aj rozptýlite od nepríjemných pocitov. Je dokázané, že arteterapia pomáha ľuďom vyjadriť a dostať sa do kontaktu s pocitmi a zážitkami novým spôsobom, vďaka čomu sa o nich ľahšie hovorí.

8. Pozerajte filmy alebo ak sa práve nemôžete sústrediť…

Niečo kratšie, napríklad zábavný seriál na youtube, choďte na netflix a stiahnite si komédiu (-seriál). Možno budete mať pocit, že smiech je to posledné, čo chcete robiť, ale rozptýlenie je dobré. Aj keď sa vám môže zdať, že len prežívate, a nie „žijete“, centrá vo vašom mozgu sa aktivujú.

Dáva vám niečo, na čo sa môžete sústrediť a čo si nevyžaduje veľa premýšľania a iniciatívy. Obzvlášť farebné vzory sú pre myseľ stimulujúce, čo by mohlo pomôcť vyhnať časť otupenosti, ktorá sa bežne spája s depresiou.

10. Naneste si trochu citrónovej vône alebo parfumu

Náladu môžu zlepšiť najmä citrusové vône. Štúdia, v ktorej sa cirtusové oleje ako citrón, bergamot a pomaranč pomaly odparovali v domoch ľudí s depresiou, trvala dva týždne. Pacienti vystavení tejto vôni dokázali znížiť dávku antidepresív (Komori et al. 1995).

11. Pokúste sa niečo zjesť, hoci aj malé

Môže to byť veľmi ťažké, keď vás depresia chytí do pazúrov, ale takmer žiadne jedlo (bežný dôsledok depresie) môže vašu situáciu ešte zhoršiť. Aj keď to nie je to najzdravšie, čo ste kedy jedli, snažte sa aspoň trochu jesť. Je dokázané, že menej jedla môže vašu situáciu zhoršiť, pretože vášmu telu budú rýchlo chýbať kľúčové výživné látky.

Nemusíte sa nevyhnutne rozprávať o spôsoboch, ako sa vyrovnať s depresiou (hoci, samozrejme, môžete, ak chcete), ale kontakt vám môže pomôcť rozptýliť pozornosť a je dokázané, že ľudia, ktorí majú sieť ľudí, s ktorými sa môžu spojiť a na ktorých sa môžu spoľahnúť, majú tendenciu lepšie zvládať tlak, ktorý môže depresia spôsobiť.

Čo si myslíte o týchto spôsoboch riešenia depresie? Poznáte ešte nejaké ďalšie? Ak ste zažili depresiu, čo vám pomáha v ťažkých chvíľach?

Kvíz na záver

Aký je najlepší spôsob, ako sa vyrovnať s depresiou?

  • Svojpomocné knihy
  • Kognitívno-behaviorálna terapia
  • Rebt
  • Dbt zručnosti
  • Sebazdokonaľovanie

Nedostatok vitamínu D je spojený so zvýšeným výskytom depresie.

  • Zmeny nálady
  • Spánkové návyky
  • Celková nálada
  • Emocionálny stav
  • Stresory
  • Telo/duša

Čo je dobrá svojpomoc, keď sa necítite na stretávanie s ľuďmi, ale stále hľadáte spôsoby, ako sa s tým vyrovnať?

  • Úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Panická porucha

Aký je najlepší spôsob, ako vám pomôcť, aby ste sa menej poddávali depresii?

  • Chová sa
  • Predstiera
  • Myslí
  • Manipuluje s
  • Činnosť
  • Uvažuje o

Čo chcete vyjadriť v rámci arteterapie?

  • Emócie
  • Neistota

Akú máte hodnotu?

  • Little
  • Tad
  • Len trochu
  • Smidge
  • Trochu

Ako sa vyrovnať s depresiou?

  • Veci