Akútna nespavosť je neschopnosť trvalo dobre spať počas obdobia od 3 týždňov do 6 mesiacov.

Mnoho ľudí trpí nespavosťou. Presnejšie povedané, výskumy zverejnené americkým ministerstvom zdravotníctva a sociálnych vecí uvádzajú, že ňou trpí 60 miliónov Američanov. Niekto, kto teraz spí dobre, nemusí dobre spať ani v budúcnosti, pretože nespavosť sa zvyšuje s vekom a ďalšími škodlivými faktormi. Postihuje 40 % žien a 30 % mužov. Neschopnosť byť dobre oddýchnutý po spánku alebo mať problémy so spánkom aspoň tri noci v týždni počas viac ako troch týždňov je diagnóza pre nespavosť. Akútna nespavosť trvá od troch týždňov do šiestich mesiacov. Lekári zvyčajne predpisujú lorazepam alebo zolpidem na zmiernenie tejto poruchy spánku, čím prinútia telo a myseľ k odpočinku. Avšak vzhľadom na to, že väčšina ľudí má poruchy spánku spôsobené environmentálnymi, lekárskymi alebo zdravotnými faktormi, možno najlepším spôsobom, ako sa zbaviť tejto poruchy, je riešiť samotné prispievajúce faktory.

Stres je najčastejším environmentálnym faktorom, ktorý súvisí s nespavosťou. Hoci mnohí majú stresujúce dni a napriek tomu sú schopní spať, masívne zvýšenie hladiny kortizolu, uvoľňovaného adrenalínom, bráni telu v odpočinku. Pri strese sa zvyšuje HPA-os, čo má za následok zvýšenie adrenalínu a nadmerné vylučovanie kortizolu. Stres často pramení z dezorganizácie, ktorá vedie k mnohým blížiacim sa termínom a veciam, ktoré treba urobiť. Uvedomenie si tohto problému je prvým krokom procesu na zníženie koreňa stresu. V tomto prípade pomôže pri organizovaní myšlienok a termínov pravidelné vedenie a používanie agendy. Plánovanie dňa bude jednoduchšie, čo zabráni plytvaniu časom a práci na projektoch na poslednú chvíľu. To pravdepodobne vytvorí uvoľnený pocit počas celého dňa a poskytne takmer istotu, že to, čo je potrebné urobiť, bude urobené načas.

Lieky majú vždy vedľajší účinok. Mnohé z nich majú za následok neschopnosť riadne si oddýchnuť. Alfa-blokátory sa predpisujú na uvoľnenie určitých svalov a pomáhajú udržiavať cievy otvorené. Majú však za následok zníženie spánku REM, čo znamená, že sa neprebúdzajú dobre oddýchnutí a často vedú k problémom s pamäťou. Beta-blokátory blokujú účinok hormónu adrenalínu, čo vedie ľudí k domnienke, že znížia poruchy spánku. Ľudia však často zabúdajú, že betablokátory znižujú aj množstvo melatonínu, ktorý telo vylučuje. Kortikosteroidy napodobňujú účinky prirodzených hormónov vylučovaných telom, ktorých prekročenie potláča zápal. To znamená, že kortikosteroidy pridávajú stres nadobličkám, ktoré udržujú myseľ stimulovanú a telo v pohotovosti. Tieto typy liekov sa často predpisujú na zlepšenie krvného tlaku. Preventívnymi opatreniami v tejto situácii by bola konzumácia zdravej stravy a aktívny život.

Doporučujeme:  História hypnózy

Konzumácia potravín môže zlepšiť náladu, vyčerpať človeka a dodať mu fit telo. Na druhej strane však môže aj zničiť náladu, spôsobiť, že sa ľudia budú cítiť čulí, a dať niekomu obézne telo. Keďže potravinársky priemysel chce míňať menej a vyrábať viac, prírodné zložky sa nahrádzajú laboratórne vyrobenými chemikáliami. Dokonca aj keď sa na výrobu kukuričného sirupu berie prírodný zdroj, ako je kukurica, mení sa molekulárna štruktúra, aby sa zlepšila chuť. Pri takom množstve úprav a spracovania, ktoré sa pri výrobe potravín používajú, sa v čase, keď sa dostanú na pulty obchodov, dajú vôbec považovať za „potraviny“? Konzumácia „potravín“ vedie k oslabeniu organizmu. To znamená, že telo musí tvrdo pracovať, aby si udržalo základné telesné funkcie, a môže mať problém udržať telo v dokonalom poriadku. Opäť sa na nedostatku spánku ľudí podieľa stres. Aby ste to prekonali, čítajte etikety na všetkom, čo konzumujete. Keďže biopotraviny sú drahé a ťažšie dostupné, riaďte sa prvými piatimi zložkami na každom zozname. To zaručuje, že väčšina toho, čo sa konzumuje, je skutočne potravina a poskytuje telu výživu. Vyhnite sa všetkému „obohatenému“, „rafinovanému“, „pasterizovanému“, používaniu alternatívnych cukrov a ťažko vysloviteľným názvom.

Samozrejme, nespavosti sa nedá vždy vyhnúť. Niekedy je príčinou akútnej nespavosti genetika. Nech už je to akokoľvek, vždy je najlepšie uvedomiť si tieto veci, ktoré ovplyvňujú spánkové návyky, či už teraz alebo v budúcnosti. Spánok je dôležitá činnosť, ktorú telo potrebuje na udržanie svojho zdravia. Keď sa zdravie zhoršuje, na telo sa kladie viac stresu, ktorý zvyšuje neschopnosť spánku. Je zrejmé, že sa z toho stáva negatívny cyklus. Majte preto na pamäti faktory, ktoré môžu nespavosť vyvolať, a čo najskôr ich zmiernite. Odstráňte lieky a odstráňte stres. Sladké sny a zostaňte zdraví.

Doporučujeme:  Séria o zotavení z duševných chorôb: Príbeh č. 55

Kvíz na záver

Ktoré odvetvia prechádzajú na laboratórne vyrábané chemikálie?

  • Potravinárske spoločnosti
  • Agropodnikanie
  • Nadmerná spotreba
  • Mäsový priemysel
  • Priemyselné poľnohospodárstvo

Ktorý hormón uvoľňuje kortizol?

  • Endorfín
  • Závodné srdce
  • Náhly nával

Aká je diagnóza nespavosti?

  • Nespavosť
  • Podráždenosť
  • Mozgová hmla
  • Záchvaty paniky
  • Úzkosť
  • Migrény
  • Fyzické príznaky

Aký je najlepší spôsob, ako sa zbaviť porúch spánku?

  • Nap
  • Posteľ
  • Wake
  • Dvanásť

Aké faktory prispievajú k poruchám spánku?

  • Ostatné premenné

Čo sa deje s osou HPA pri zvýšenom strese?

  • Zníženie
  • Zníženie
  • Nižšie

Ktorá časť tela nie je schopná odpočívať v dôsledku zvýšenia hladiny kortizolu?

  • Vnútorné orgány
  • Svaly
  • Telá
  • Tukové tkanivo
  • Krvný obeh