Kategórie
Psychológia

Ako zvládnuť záchvat úzkosti

Záchvaty úzkosti sa mierne líšia od záchvatov paniky. Záchvaty paniky sa často objavujú z ničoho nič. Nie ste si istí, čo ich spôsobilo, a často sú závažnejšie. Záchvaty úzkosti sa zvyčajne zintenzívňujú v priebehu určitého času a súvisia s úzkosťou, ktorú ste pociťovali. Príznaky môžu trvať aj niekoľko dní, skôr ako počiatočná panika. Keďže príznaky záchvatov úzkosti môžu niekedy trvať aj niekoľko dní, sú veľmi vyčerpávajúce.

Od svojich 13 rokov som sa popri záchvatoch úzkosti potýkala aj so záchvatmi paniky a často som sa cítila na konci síl. Vďaka terapii som sa však naučila, ako udržať príznaky pod kontrolou.

Pri záchvatoch úzkosti treba mať na pamäti hlavne to, že súvisia s tým, čo sa deje vo vašom živote. Ja som napríklad prešiel obdobím, keď som pociťoval obrovskú úzkosť, keď som išiel do školy. Dostalo sa to do bodu, keď som si začal obliekať uniformu a cítil som, ako mnou prechádza vlna úzkosti. Bolo mi zle, začala som sa triasť a dostala som návaly horúčavy alebo zimnice.

Pred návštevou miesta, kde som predtým pociťoval úzkosť, som vedome myslel na šťastné veci, ktoré sa tam stali. Napríklad v učebni produktového dizajnu som mal jeden z najhorších záchvatov úzkosti, aký som kedy mal. A hneď na druhý deň som na nič iné nedokázal myslieť. Keď som však zaviedol túto techniku, pripomínal som si všetky žartíky, ktoré trieda robila učiteľovi. Alebo keď sme sa s mojím najlepším kamarátom nechali zamknúť v skrinke v obchode a všetky naše interné vtipy.

Tým som si toto miesto znovu spojil s dobrými spomienkami a pomohol som si vypustiť z hlavy myšlienky na nedávne záchvaty úzkosti. Nie vždy to funguje, niekedy je moja myseľ pekelne naklonená panike a pocitu úzkosti. Ale keď sa mi to podarí, naozaj mi to pomôže cítiť sa pozitívnejšie. Znamená to tiež, že ísť ďalej nebude také ťažké. Stačí, ak si spomeniem na pozitívne spomienky, ktoré sa mi viažu na konkrétne miesto.

Toto bola pravdepodobne najúčinnejšia technika, ktorú som používal, keď som sa učil ovládať svoje záchvaty úzkosti. Umožnila mi cítiť sa v každodennom živote pohodlnejšie bez toho, aby mi neustále pripomínala predchádzajúce záchvaty úzkosti. Dokonca som získal sebadôveru chodiť viac von, pretože som vedel, že mám silu prispôsobiť svoje myslenie tak, aby som sa vyhol záchvatu úzkosti.

Ako som povedal, nie vždy mi to funguje. Niekoľkokrát, keď som to skúšal, som nebol úspešný. Dôvodom bolo, že som na seba vyvíjal príliš veľký tlak. Chcel som byť dokonalý hneď na prvýkrát. A pretože som bol taký vystresovaný z toho, aby to bolo správne, nevenoval som pozornosť svojmu myšlienkovému procesu. Výsledkom bolo, že som sa dostala do stresu, ktorý vyústil do záchvatu úzkosti. Čím viac som však trénoval, tým viac sa moja myseľ upokojovala a bol som schopný navštíviť niekoľko miest bez väčších incidentov.

Pri snahe zastaviť záchvaty úzkosti alebo pri snahe prestať pociťovať úzkosť je dôležité mať na pamäti trpezlivosť. Zotavenie nenastane zo dňa na deň. Niekedy sa veci naozaj zhoršia skôr, ako sa začnú zlepšovať. Pokiaľ vytrváte, nič vás nemôže zastaviť v tom, aby ste niečo prekonali.

Ako zvládate záchvaty úzkosti? Zanechajte komentár nižšie!

Foto: María Victoria Heredia Reyes on Unsplash

Foto: Priscilla Du Preez na Unsplash

Foto: Lesly B. Juarez on Unsplash

Foto: Oliver Cole on Unsplash

Kvíz na záver

Čo mi pomohlo vypustiť z hlavy myšlienky na nedávne záchvaty úzkosti?

  • Záchvaty paniky
  • Extrémna úzkosť
  • Problémy s úzkosťou
  • Myšlienky na samovraždu
  • Depresívna epizóda

Čo môže trvať niekoľko dní?

  • Fibro
  • Migrény
  • Základný stav
  • Chronická únava
  • Nežiaduce účinky

Čo som si zapamätal, čo mi pomohlo vyhnať z mysle myšlienky na úzkosť?

  • Všeobecná oblasť
  • Konkrétne miesto

Ktorú časť tela ovplyvňujú záchvaty úzkosti?

  • Boggles
  • Pravý rám
  • Vybrané
  • Medveď
  • Udržujte

Ako dlho trvajú príznaky záchvatov úzkosti?

  • Týždne
  • Mesiace
  • Noci
  • Niekoľko hodín
  • Jeden deň

Ako dlho trvá, kým sa záchvat úzkosti zintenzívni?

  • Deň
  • Každý
  • Keď
  • Celé
  • Prvá stránka
  • Ďalšie
  • Jedna sekunda