Kategórie
Psychológia

Ako pomôcť človeku s depresiou

Depresia je síce všeobecne známa a rozšírená, ale nie je úplne akceptovaná ako skutočná porucha. Ľudia z času na čas zažívajú poklesy alebo smútok. Niektorí ľudia však prežívajú intenzívnejší smútok dlhšie obdobie. Ten môže trvať mesiace, týždne a dokonca aj roky bez zjavnej príčiny. Depresia je viac ako len nízka nálada. Je to chronická psychická a fyzická porucha, ktorá ovplyvňuje to, ako človek vníma sám seba, ako vidí svet a ako funguje v každodennom živote.

Hoci je každý prípad jedinečný a liečba sa líši, existujú univerzálne veci, ktorými môžete priateľovi alebo blízkej osobe pomôcť a uľahčiť jej uzdravenie a zotavenie.

Tu je 10 spôsobov, ako môžete pomôcť človeku s depresiou:

Hoci je depresia väčšinou neviditeľná, niektoré príznaky sú celkom zjavné. Ľudia s depresiou sa často cítia unavení a majú problémy so spánkom. Začnú strácať záujem o činnosti, ktoré im kedysi boli príjemné, napríklad o koníčky. Čoskoro nasleduje izolácia a zároveň sa začnú zhoršovať ich schopnosti myslenia a sústredenia.

Depresia nie je len príležitostný pocit smútku alebo osamelosti, ktorý ľudia z času na čas prežívajú. Naopak, človek s depresiou má pocit, že sa ponoril do bezodnej, temnej priepasti bez možnosti úniku a bez nádeje, že sa situácia niekedy zmení. Ak viete, na čo sa zamerať, môžete svojmu blízkemu pomôcť získať pomoc, ktorú potrebuje.

2. Povzbudzujte ich k liečbe

Hoci môžete pomôcť tým, že im ponúknete vypočutie a budete im nablízku, najlepšie bude, ak ich povzbudíte, aby vyhľadali serióznu pomoc. Môžete ich presvedčiť, aby sa porozprávali s odborníkom na zdravotnú starostlivosť, konkrétne s odborníkom na duševné zdravie, či už je to lekár, poradca alebo terapeut, pretože sú to ľudia dostatočne kvalifikovaní na to, aby zvládli a ponúkli liečbu.

3. Dajte im pocit, že sú milovaní a prijatí

Izolácia a zúfalstvo sú veľkou súčasťou depresie. Depresívny človek si väčšinou o sebe myslí, že si nezaslúži žiadnu náklonnosť. Vzhľadom na stigmu, ktorá depresiu obklopuje, často neprekvapuje, ako sa väčšina depresívnych ľudí zdráha otvoriť svojmu stavu. Preto je dôležité ukázať im, že bez ohľadu na to, čo sa deje, sú stále milovaní a prijímaní. Že ste tu pre nich, aby ste im poskytli podporu, a že budete pri nich na každom kroku.

4. Pomôžte im postarať sa o seba

Ľudia trpiaci depresiou majú často problém s tým, aby sami vykonávali primeranú starostlivosť o seba. Patrí medzi ne neschopnosť správne sa stravovať, spať podľa pravidelného rozvrhu a dodržiavať základné hygienické návyky. Pomoc im môžete poskytnúť jednoduchým pripomenutím a tým, že im budete k dispozícii. Z dlhodobého hľadiska im môžu pomôcť drobnosti, ako napríklad pozvanie do parku alebo jednoduchá pochvala za to, že jedia.

5. Podporovať fyzické aktivity

Cvičenie je dobrý a osvedčený spôsob boja proti depresii. To stimuluje telo k uvoľňovaniu hormónov do krvného obehu a mozgu, ktoré pomáhajú zmierniť depresiu. Preto sa veľmi odporúča, aby vyšli z domu a robili niečo fyzické. Môžete im pomôcť tým, že ich pozvete na prechádzku okolo bloku alebo do parku.

6. Pomôžte im prelomiť negatívne myšlienkové vzorce

Depresiu charakterizujú závažné vzorce negatívneho myslenia o sebe a okolitom svete. Hoci je úlohou terapeuta najmä bojovať proti sebaobviňujúcim myšlienkam a spochybňovať ich prostredníctvom kognitívno-behaviorálnej terapie, pomôcť môžu aj neterapeuti. Keď depresívny človek začne hovoriť veci ako „Nikomu na mne nezáleží“ alebo „Som zbytočný“, musíte sa vyhnúť priamej konfrontácii. Namiesto toho ich spochybnite otázkou: „Prečo si to myslíte?“ alebo „Čo vás núti to povedať?“.

Aj keď logika niektorým depresívnym ľuďom uniká, odporúča sa im pomôcť empiricky myslieť a zároveň hovoriť o ich vnútorných démonoch.

7. Pozor na príznaky halucinácií a bludov

Ak si všimnete, že depresívny človek začína mať halucinácie a bludy, odporúča sa, aby ste ho hospitalizovali. Bludy zahŕňajú pocity bezcennosti a zlyhania, ktoré sú ďalej podporené halucináciami, medzi ktoré patrí počúvanie hlasov, že nie sú dosť dobrí. Tieto hlasy ich často premôžu a vedú ich k pokusu ublížiť si.

Najvýraznejším znakom depresie je pocit, že ste uviazli v smolnej jame, pomaly sa potápate a niet cesty von. Ťažká váha hnevu, smútku, strachu, osamelosti a zmätku spolu s extrémne silným presvedčením o bezcennosti a skľúčenosti je ochromujúca, že niekedy sa zdá, že jedinou úľavou je smrť. Samovražda je tragický čin, ktorý rezonuje v každom, kto tú osobu poznal. Dá sa jej predísť, ak viete, na čo sa zamerať.

Je dôležité sledovať príznaky samovražedných myšlienok. Patrí medzi ne rozprávanie o smrti alebo umieraní. Používanie fráz ako „keď odídem“. Zvýšené rizikové správanie a zníženie sociálnych kontaktov alebo obrátenie sa k drogám a alkoholu.

Kvíz na záver

Čo znamená presvedčenie, že smrť je jedinou úľavou?

  • Nedostatočnosť
  • Nenávisť voči sebe
  • Beznádej

Ako sa nazýva to, keď má človek pocit, že sa ponoril do bezodnej, tmavej jamy bez možnosti úniku?

  • Úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Panická porucha

Čo je najvýraznejším znakom depresie?

  • Pocit
  • Anxious
  • Depresia
  • Panický
  • Utešujúce

Čo si myslíte o depresii?

  • Len
  • Na stránke .
  • To
  • Vlastne
  • Samozrejme
  • Dokonca aj
  • Ako

Depresia nie je len príležitostný pocit smútku alebo osamelosti, ktorý ľudia z času na čas prežívajú.

  • Deň
  • Každý
  • Keď
  • Celé
  • Prvá stránka
  • Ďalšie
  • Jedna sekunda

Aký je najlepší spôsob, ako bojovať proti myšlienkam prenasledovania seba samého?

  • Kognitívna behaviorálna terapia
  • Dbt
  • Emdr