Kategórie
Psychológia

Ako bojovať proti stresu zo skúšky

Každé leto sa v Spojenom kráľovstve blíži skúškové obdobie. Študenti v celej krajine začínajú žiť v učebniciach. Študijné sedenia, uvedomenie si, že ste mali viac opravovať, a dvojnásobná a trojnásobná kontrola plánu skúšok. Pre študentov aj učiteľov je to nadmerne stresujúce obdobie. Štúdia ukazuje, že úroveň stresu študentov v lete stúpa o 20 %. Čo teda môžeme urobiť, aby sme ho znížili? Tu je len 5 jednoduchých tipov, ako sa vyrovnať so stresom zo skúšok!

Najdôležitejšia vec, ktorú si treba zapamätať pri absolvovaní skúšok, je, že nie sú všetkým a všetkým. Musíte si ich udržať v perspektíve. Výsledok, ktorý získate, nereprezentuje vás ako osobnosť a ak budete chcieť, môžete mať možnosť skúšky opakovať. Dôležité je tiež pamätať na to, že ak nemáte tri A* na úrovni A, stále ste zamestnateľní. Existuje veľa rôznych spôsobov, ako sa dostať do odvetvia. Zamestnávatelia sa nepozerajú len na výsledky vašich skúšok. Rovnako ich zaujíma váš prístup, vaše prenosné zručnosti a to, ako dobre budete vychádzať s inými ľuďmi. Keď už skúšku urobíte, snažte sa na ňu zabudnúť. Nemôžete s tým nič urobiť a obavy vašu známku nezmenia.

Nie je nič horšie, ako keď sa pozriete na rozvrh skúšok a neviete, kde začať. Preto si urobte poriadok. Hneď ako dostanete rozvrh skúšok, naplánujte si, ktorému opakovaniu sa chcete venovať ako prvému. Keď som si plánoval opakovanie, určil som si priority pre predmety, ktoré som považoval za najnáročnejšie. Ráno pred skúškou som si tiež prechádzal kartičky s bleskami, aby som mal informácie v čerstvej pamäti. Okrem toho, že sa budete usilovne venovať opakovaniu, dbajte na to, aby ste mali dostatok prestávok. Nikto nemôže pracovať celý deň. Ak si doprajete dostatok odpočinku, zvládnete rovnaký objem práce za polovicu času alebo aj menej. Takisto nepanikárte, ak sa mierne odchýlite od plánu. Zajtra je ďalší deň.

3) Osvojte si dobré návyky

Robte si časté prestávky. Psychológovia tvrdia, že sa dokážeme správne sústrediť len 30-45 minút. Je dôležité, aby váš mozog vstrebal informácie, ktoré ste sa práve naučili. Keď máte prestávku, robte niečo úplne iné – odíďte od stola, prejdite sa alebo si uvarte čaj! Koncentrácii pomôže aj dobré stravovanie a pitie veľkého množstva vody. Musíte tiež dbať na dostatok spánku. Nemôžete očakávať, že si zapamätáte fakty, ak si váš mozog nemal čas oddýchnuť. Dôležité je tiež, aby ste sa neopravovali v spálni. To je vaše miesto na oddych a spánok. Potrebujete jasne oddeliť svoje pracovné miesto od miesta odpočinku.

Viem, že je ľahké zostať hore do noci a ležať. Ale ak je váš spánkový režim zničený, budete neustále unavení. A ako som už uviedol, vaša koncentrácia bude ochabnutá, ak ste nespali aspoň 8 hodín. Takže možno nechajte sledovanie Netflixu na obdobie po skúškach. Hoci je lákavé napchať sa čo najviac, nestanovujte si smiešne ciele. Nikto nedokáže zopakovať 10 tém za deň! Vyhnite sa tomu, aby bol pre vás tento deň sklamaním. Nevyškrtnite zo svojho života všetky radosti. Je lákavé rozhodnúť sa, že sa jednoducho vrhnete do práce a budete sa „sústrediť“, ale je to kontraproduktívne. Nie je možné sústrediť sa bez toho, aby si váš mozog oddýchol vykonávaním iných činností.

5) Získajte podporu od rodiny a priateľov

Ak sa cítite veľmi vystresovaní a máte pocit, že na vás všetko dolieha, rodina a priatelia vám môžu byť veľkou oporou. Keď som sa snažila usporiadať si svoj rozvrh kontrol, bola som v takom strese. Nedokázala som zistiť, kedy mám opravovať, kedy oddychovať a kedy si robiť prestávky. Požiadal som rodičov, aby sa pozreli na môj rozvrh. Spoločne sme vypracovali rozvrh, ktorý mi poskytoval dostatok času na revíziu, ako aj čas na oddych a spoločenské aktivity. Nenechajte sa odradiť rovesníkmi, ktorí hovoria, že robia obrovské množstvo opakovaní. Ako už bolo spomenuté, pravdepodobne im to v skutočnosti nevychádza.

Jednou z hlavných príčin stresu pri skúškach je porovnávanie sa s ostatnými. Preto je dôležité nezabúdať, že výsledky skúšok sú len malou časťou toho, kým ste. Ak môžete, porozprávajte sa s rodičmi o tom, čo od vás očakávajú. Rodičia so strmými alebo nereálnymi očakávaniami len zvyšujú zbytočný tlak. Je užitočné im povedať, čo si myslíte, že máte na to, aby ste dosiahli. Najlepší spôsob, ako to dosiahnuť, je podpora zo strany rodičov, nie nátlak. Ak sa cítite naozaj znepokojení alebo úzkostliví, porozprávajte sa s dobrým priateľom, členom rodiny alebo učiteľom. Pomôže ti to dostať to zo seba. A vďaka tomu vám možno pomôžu premyslieť praktické stratégie na zvládnutie stresu pri skúškach.

Ak práve prechádzate skúškami, prajeme vám veľa šťastia! Zapamätajte si tieto tipy a som si istý, že to zvládnete! Stresujú vás skúšky? Ako si zachovávate pokoj? Zanechajte komentár nižšie!

Foto: JodyHongFilms on Unsplash

Foto: Dawid Małecki na Unsplash

Foto: Angelina Litvin on Unsplash

Foto: Clem Onojeghuo on Unsplash

Kvíz na záver

Ako sa nazýva leto v Spojenom kráľovstve?

  • Záverečný týždeň
  • Čas skúšky
  • Obdobie v polovici školského roka
  • Nový semester
  • Dôležité skúšky
  • Letné prázdniny

Aký je prvý krok pri plánovaní skúšky?

  • Revidovaná stránka
  • Pracovná verzia
  • Konečný návrh
  • Opravy
  • Dodatky

Aké sú dobré návyky pri revízii?

  • Prelomenie
  • Hodí sa na
  • Pravidlá
  • Slzy

Kedy sa v Spojenom kráľovstve začína skúškové obdobie?

  • Zima
  • Jar

Aká je úroveň stresu v lete?

  • Učitelia
  • Profesori
  • Vysokoškoláci
  • Fakulta

Nikto nemôže pracovať celý deň. Nikto nedokáže opraviť 10 tém za deň.

  • Týždeň
  • Každú hodinu