8 problémov, s ktorými sa môžu stotožniť ľudia s úzkosťou

Zdá sa, že úzkosť je v týchto dňoch takým hlavným prúdom. V súvislosti s rastúcou prítomnosťou sociálnych médií a pandémiou COVID-19 sa ľudia cítia vystresovanejší ako kedykoľvek predtým. Napriek tomu je rozdiel medzi prežívaním úzkosti a úzkostnou poruchou: pocity nervozity alebo nepokoja pominú, ale osoby trpiace úzkostnými poruchami si od svojich príznakov takmer neoddýchnu. To úplne mení spôsob ich komunikácie, správania a dokonca aj myslenia. Ak trpíte všeobecnou úzkostnou poruchou (GAD) alebo inou úzkostnou poruchou, tieto boje môžu byť pre vás starou novinkou. Samozrejme, tento článok nemá za cieľ diagnostikovať ani liečiť žiadne duševné ochorenie, ale dúfame, že napriek tomu môže byť poučný a reliabilný.

Tu je 8 problémov, s ktorými sa môžu stretnúť ľudia trpiaci úzkosťou:

1. Malé rozhodnutia nie sú také malé

Keď máte úzkosť, všetko vám môže pripadať ako veľká vec. Možno je úplne jedno, čo si dnes dáte na obed, ale keď sa váš mozog pohybuje míľovou rýchlosťou, nie je ťažké vymyslieť si hypotetickú situáciu, v ktorej by táto voľba mohla znamenať život alebo smrť. Existuje toľko možností, čo by bolo, keby, a úzkostlivý mozog ich chce všetky preskúmať.

Je dôležité si uvedomiť, prečo sa vaša myseľ na niečom zasekne: snaží sa vás chrániť! Úlohou myšlienok typu „čo by bolo, keby“ je pripraviť váš mozog na riešenie skutočných situácií, ak by nastali. Buďte preto k sebe láskaví, ak vám nejaká voľba nepríde tak ľahko. Nie je to zbytočné, aj keď je to rušivé alebo frustrujúce.

2. Ktorý je prvý? Úzkosť alebo poruchy spánku?

Ak sa vám zdá, že je ťažké dobre sa vyspať s úzkostným mozgom, nie ste sami. Podľa Americkej asociácie úzkosti a depresie (ADAA) stres a úzkosť úzko súvisia s poruchami spánku (a často sa s nimi aj prelínajú). Tie sa môžu pohybovať od niečoho tak jednoduchého, ako sú nočné mory alebo nepokoj, až po zložitejšie ochorenia, ako je bruxizmus (škrípanie zubami počas spánku) alebo narkolepsia, ktorá spôsobuje samovoľné zaspávanie, často v nevhodnom čase.

Doporučujeme:  Ukradnuté detstvo: Čo je to parentifikácia?

Háčik je v tom, že môže byť ťažké určiť, či sú príčinou problému problémy so spánkom alebo úzkostné myšlienky. Úzkosť môže spôsobiť nedostatok spánku rovnako ľahko ako nedostatok spánku môže spôsobiť pocit úzkosti. Napriek tomu nikdy nie je na škodu zvážiť zmenu nočného a ranného režimu, aby ste sa cítili oddýchnutejšie, sústredenejšie a uvoľnenejšie.

3. Najhorší možný scenár sa vždy zdá pravdepodobnejší, než je.

Keď ste dlhodobo úzkostní, váš mozog si zvykol byť ostražitý a uvedomovať si nebezpečenstvo, aj keď žiadne nehrozí. Preto sa tak ľahko stane, že sa preženiete negatívnou alebo dotieravou myšlienkou. Preskočenie pravdepodobných výsledkov na najhorší možný scenár sa stáva takmer automatickým. Nie je prekvapením, že každodenné udalosti môžu roztočiť váš nervový systém, keď ste sa stali takými dobrými v hľadaní všetkého, čo by sa mohlo pokaziť.

4. Nemáte potuchy, či/kedy ostatní cítia vašu úzkosť

Bežnou obavou úzkostných ľudí je, či ostatní vedia rozpoznať, že trpia úzkosťou. Úprimne povedané, žiadni dvaja ľudia nepociťujú úzkosť rovnakým spôsobom a ani žiadne dve situácie nie sú rovnaké. Pokiaľ to niekto nepovie, neexistuje žiadny skutočný spôsob, ako zistiť, či ostatní vedia, kedy sa necítite dobre. A ak to vedia povedať, ako budú reagovať? Je ťažké to zistiť, čo môže samo o sebe vyvolávať úzkosť.

Ak niečo, tak úzkosť nie je taká nápadná, ako sa obávate; na svete je toľko iných, nepokojných, spotených, nešikovných ľudí. Okrem toho, ostatní majú pravdepodobne také starosti sami so sebou, že im môže byť jedno, či vyzeráte trochu začervenaný alebo sa správate trochu čudne.

5. Môžete sa doslova znepokojovať

Bez ohľadu na to, či trpíte úzkostnou poruchou, pravdepodobne viete, aké to je byť v takom strese alebo v obavách, že máte pocit, že by ste mohli zvracať alebo omdlievať. Bohužiaľ, tieto intenzívne reakcie sa aspoň raz v živote prihodia takmer každému. Keď však trpíte úzkosťou, závažné reakcie sa stávajú normálnymi, čo môže časom váš organizmus nesmierne zaťažovať. Klinika Mayo uvádza príznaky, ako sú bolesti hlavy, búšenie srdca a žalúdočno-črevné problémy, ako bežné prejavy úzkosti. Ich dlhodobé riešenie môže viesť ku komplikáciám, ako je syndróm dráždivého čreva (IBS) a iné chronické poruchy nervového systému.

Doporučujeme:  Ako zmeniť zlý deň na dobrý

6. Pochybnosti o sebe samom vás spoločensky spomaľujú

Aj keď túžite byť vonku s priateľmi, úzkosť a pochybnosti vás môžu presvedčiť, aby ste každý večer prespali doma. Spoločenské kontakty môžu byť pre človeka s úzkosťou neuveriteľne stresujúce – niektorí ľudia dokonca trpia sociálnou úzkostnou poruchou, ktorá je špecifická pre verejné alebo skupinové prostredie. Ak vaše obavy nevyplývajú zo spoločenských situácií, aj tak vám môžu sťažovať ich zvládanie. Medzi fyzickými príznakmi a zúrivou mysľou môže byť náročné udržať sa v konverzácii. Váš mozog vás pravdepodobne bude prerušovať dotieravými myšlienkami a otázkami a bude sa pýtať, či to naozaj „robíte správne“ (nápoveda: robíte! Buďte sami sebou).

Ak si všímate, že sa obávate, či kvôli svojej úzkosti pôsobíte trápne alebo ticho, je to v poriadku! Je skvelé uvedomovať si, ako pôsobíte na ostatných, ale uistite sa, že sa snažíte byť úprimní a byť sami sebou. Život v dnešnej spoločnosti je už aj tak pod veľkým tlakom, takže nie je potrebné na seba vyvíjať ešte väčší tlak.

7. Je pre vás ťažké sústrediť sa

Už sa vám niekedy stalo, že ste si znovu prečítali stránku, aby ste si uvedomili, že ste vlastne nič neprečítali? Nie ste sami, ak máte problém sústrediť sa na čokoľvek, keď ste v strese. Nedávny výskum BBC cituje štúdiu z roku 2011 z University of Notre Dame, ktorá potvrdzuje, že mozog je navrhnutý tak, aby dokázal naraz pojať len toľko informácií. Ak tento priestor zaberajú tony myšlienok a obáv, nezostane veľa miesta na nič iné. Zmeniť svoje myšlienkové vzorce sa nepodarí zo dňa na deň, ale určite je to možné! Pravdepodobne bude trvať niekoľko pokusov a omylov, kým zistíte, čo vám vyhovuje, ale praktizovanie všímavosti, cvičenie a vyhýbanie sa multitaskingu je niekoľko miest, kde môžete začať.

Doporučujeme:  9 krokov na prekonanie zneužívania v detstve

8. Áno, môžete mať úzkosť zo svojej úzkosti

Akoby úzkostné poruchy neboli dosť zlé samy osebe, existuje jeden špecifický stav, ktorý vás núti vyhýbať sa akejkoľvek situácii, o ktorej máte čo i len podozrenie, že by vás mohla znepokojovať: agorafóbia. Národná zdravotná služba Spojeného kráľovstva definuje agorafóbiu ako „strach zo situácií, z ktorých by mohlo byť ťažké uniknúť alebo z toho, že by nebola dostupná pomoc, ak by sa niečo pokazilo“. Väčšina ľudí, ktorí trpia týmto stavom, praktizuje vyhýbanie sa: niektorí môžu odmietnuť nastúpiť do verejnej dopravy alebo byť v preplnených (alebo dokonca otvorených) priestoroch, zatiaľ čo iní nemusia vôbec opustiť svoj domov. Cieľom vyhýbania je chrániť sa pred nebezpečenstvom, panikou a dokonca aj rozpakmi.