Kategórie
Psychológia

7 tipov pre život s depresiou

V tomto článku sa budem venovať siedmim základným spôsobom pomoci pri depresívnej poruche. Každý, kto trpí depresiou, vie, aké ťažké môže byť žiť každodenný život. Môže vás pohltiť a spôsobiť, že máte pocit, že nemôžete vstať z postele. Väčšina ľudí stále hľadá spôsoby, ako prevziať kontrolu a dostať svoj život späť do pohybu; vždy je však dobré mať pri tom nejakú pomoc.

Po viac ako desiatich rokoch, počas ktorých som sa potýkala s veľkou depresívnou poruchou, som konečne začala mať svoj život pod kontrolou a nájsť spôsoby, ako sa vyrovnať s hlbokou depresiou, ktorá ma tak dlho pohlcovala. Každá položka na tomto zozname je niečo, čo mi pomohlo zmierniť každodenné prekážky spôsobené depresiou; tieto zbrane používam, aby mi pomohli v každodennom boji.

Vytvorte si rutinu, ktorá začne s malými úlohami; stanovte si dosiahnuteľné krátkodobé ciele.

Táto drobná úprava vášho denného programu môže byť veľkým krokom k tomu, aby ste sa naučili žiť, keď bojujete s depresiou. Začnite v malom, urobte si zoznam vecí, ktoré by ste chceli každý deň splniť. Napríklad vstať a umyť si zuby, vziať si lieky a/alebo vitamíny, zjesť raňajky a potom pokračovať. Vytvorenie rutiny vám pomôže získať pocit, že niečo dosahujete, aj keď ide o malé víťazstvá. Nakoniec, keď si tento návyk osvojíte, môžete pridať nové veci a dosiahnuť ešte väčšie ciele!

Uistite sa, že sa stravujete zdravo a máte dostatok pohybu.

Keď máte depresiu, môže byť ťažké sústrediť sa na to, aby ste svojmu telu poskytli zdravé a výživné jedlo, alebo aby ste vôbec jedli. Zdravá strava vám dodá energiu, ktorú potrebujete na celý deň. Dbajte aj na to, aby ste pili veľa vody; dehydratácia si vyberá daň na tele a mysli. Okrem toho je veľmi dôležitou súčasťou zlepšenia vášho duševného a fyzického zdravia aj cvičenie. Fyzická aktivita vás nielen posilňuje, ale spôsobuje aj uvoľňovanie endorfínov v mozgu, ktoré zvyšujú vašu náladu. Nemusíte začínať vo veľkom, nemusíte sa ísť prihlásiť na päťkilometrový beh. Jednoducho začnite každodennou prechádzkou a postupne môžete svoju aktivitu zvyšovať, ako sa budete cítiť dobre.

Dbajte na to, aby ste mali dostatok spánku.

Nespavosť je častým problémom ľudí trpiacich depresiou. Nedostatok spánku pripravuje ľudí o energiu potrebnú na vykonávanie každodenných úloh. Existujú však spôsoby, ako bojovať proti nespavosti a vrátiť sa k zdravému spánkovému režimu. Po prvé, môžete začať tým, že sa budete každý deň budiť v rovnakom čase. Dbajte na to, aby ste nezaspávali príliš neskoro, ani nevstávali príliš skoro. Zo svojho jedálnička vylúčte alkohol a kofeín alebo ich príjem aspoň minimalizujte. Počas dňa obmedzte počet zdriemnutí, ak tak neurobíte, môže sa vám v noci ťažšie zaspávať. Nakoniec sa uistite, že vaše prostredie na spanie je pohodlné; a tiež sa snažte netráviť príliš veľa času inými činnosťami v posteli. Týchto niekoľko pravidiel vám pomôže nastaviť váš organizmus na plán, ktorý vám následne uľahčí získať zdravé množstvo spánku.

Prevezmite zodpovednosť a zostaňte zapojení.

Pri depresii môže byť ťažké vykonávať aj tie najjednoduchšie úlohy, ale ak sa úplne stiahnete z povinností, výsledky sú ešte škodlivejšie. Z tohto dôvodu je dôležité zostať zapojený do sveta okolo seba. Pri tom nezabudnite na pomalé tempo, zúčastňujte sa len na takej úrovni, v akej sa cítite dobre, ale snažte sa chodiť von a robiť veci s priateľmi alebo sa zapájať do diania v komunite či v škole/práci. Ak by ste sa radšej obklopili ľuďmi, s ktorými nemusíte komunikovať, skúste ísť do kaviarne a čítať si knihu. Vloženie sa aj do tých najmenších spoločenských situácií a vytiahnutie sa z postele, aby ste zažili život, pomôže podporiť zdravší životný štýl.

Vyrovnajte sa so svojimi negatívnymi myšlienkami.

Podľa mojich skúseností sa to ukázalo ako veľmi užitočný mechanizmus na zvládanie problémov. Ľudia majú sklon k prežívaniu, čo znamená, že sa zaoberajú negatívnymi vecami. Pokúste sa zbaviť tohto zvyku tým, že ustúpite a preformulujete svoj stav mysle. Zamerajte sa na to, čo robíte správne. Ak vám to pomôže, na konci dňa si urobte zoznam všetkých vecí, ktoré ste urobili dobre, či už veľkých alebo malých. Tiež by ste sa mali vyhnúť životu v minulosti, ale snažte sa netrápiť ani budúcnosťou. A čo je najdôležitejšie, nemyslite na seba ako na obeť alebo sa nepovažujte za slabého. Ste človek, ktorý prežil. Bojujete s chorobou. Možno je to taká, ktorá nie je viditeľná, a možno je to ťažké, ale stále sa snažíte. Veď čítate tento článok, však? Už to samo o sebe je niečo.

Nebojte sa liekov.

Poraďte sa so svojím lekárom o liekoch proti depresii. Existuje mnoho rôznych typov liekov, z ktorých si môžete vybrať. Ak sa necítite dobre pri myšlienke užívania nápravných liekov, opýtajte sa lekára na prírodné doplnky, ktoré by mohli pomôcť v boji proti depresii. Rybí olej a vitamín D sú dva prírodné doplnky, o ktorých je známe, že pomáhajú pri depresii, ale existuje ich aj oveľa viac. Je úplne v poriadku, ak si necháte trochu pomôcť, aby ste sa vydali správnym smerom.

Kvíz na záver

Aký je môj najväčší problém, s ktorým sa už dlho stretávam?

  • Úzkosť
  • Myšlienky na samovraždu
  • Panická porucha

Čo vám pomôže zdravo spať?

  • Plánovanie

Ako sa vyrovnať s depresiou?

  • Veci

V čom netrávite príliš veľa času inými aktivitami?

  • Gauč
  • Spánok
  • Nap
  • Vankúš
  • Pohovka
  • Polohovacie kreslo
  • Podlaha v obývacej izbe
  • Futon

Robenie vecí s priateľmi vám pomáha cítiť, že dosahujete čo?

  • Spôsoby
  • Zdá sa, že
  • Veci
  • Je to…
  • Ako