Kategórie
Psychológia

6 vecí, ktoré by som si prial, aby mi povedali, keď som začínal s psychologickou terapiou

Aj keď je to skvelý krok k zlepšeniu vašej situácie, začatie psychologickej terapie môže byť veľmi desivé a pocit neistoty môže byť značný. Je tu veľa neznámych a nových situácií, s ktorými môže byť ťažké sa vyrovnať, ak sa už teraz cítite horšie ako priemerne. Preto sme sa opýtali, čo by ľudia, ktorí si tým prešli, chceli vedieť pred začiatkom. Vždy to môžeme doplniť, takže čo je podľa vás dôležité vedieť predtým, ako začnete s terapeutickými sedeniami?

1. Nemali by ste sa hanbiť.

Áno, je to stigma. Všetci sa bojíme, že narazíme na ľudí, ktorí nás nepochopia alebo sa nesnažia pochopiť. Keď si niekto zlomí nohu, nepoviete mu, aby na nej ďalej chodil. Poviete mu, aby si dal sadru, možno bral lieky, aby vydržal, kým sa bude liečiť a nechá rany zahojiť. „Odborníci na duševné zdravie by vám nikdy nemali dať pocítiť hanbu, v skutočnosti ma odborníci, s ktorými som sa stretol, vždy upokojovali.“ – Gemma (jedna z našich čitateliek)

2. Najprv sa vám môže na chvíľu zhoršiť, než sa vám začne dariť.

Počuli sme to od viacerých ľudí. Keď prvýkrát začnete aktívne pracovať na svojich problémoch, môže sa vám zdať, že ste otvorili nádobu plnú zhnitého odpadu. Je to ťažké, tak neuveriteľne ťažké, ale to prejde a teraz sú tu ľudia, ktorí vás podporia svojimi odbornými znalosťami.

3. Nemusíte to robiť sami.

Je dosť ťažké priznať si, že máte problém a že potrebujete odbornú pomoc. V niektorých odpovediach, ktoré sme dostali, sme sa dočítali, že veľa ľudí bojuje s tým, že veľmi chcú, aby to dokázali sami, s čo najmenšou pomocou. Je skvelé, že ste požiadali o odbornú pomoc, a áno, niekedy to môže byť veľmi nový a nepríjemný pocit. Nemusíte to však robiť sami.

4. Keď to „neklapne“, zvyčajne môžete požiadať o iného terapeuta.

Ste tam preto, aby ste dostali pomoc a podporu, a niekedy to s určitým terapeutom nejde tak dobre ako s iným terapeutom. Psychologická terapia nie je na začiatku nikdy jednoduchá, ale ak sa po mesiaci alebo dvoch, možno troch, stále necítite dobre a myslíte si, že by ste sa cítili lepšie s inou osobou, možno by ste skutočne mali počúvať svoj vnútorný pocit. Áno, môže sa vám zdať, že je hrozné o to požiadať, a nechcete ich uraziť, ale boli profesionálne vyškolení a pochopia to. Ak sa vám to nezdá, radšej sa porozprávajte s niekým, s kým sa cítite príjemnejšie. Ste tam preto, aby ste sa zlepšili, nie preto, aby ste sa niekomu zapáčili. Možno sa budete cítiť „sebecky“, ale nie je to tak (aspoň nie v zlom zmysle).

5. Nie ste slabí, keď chcete/žiadate o pomoc/potrebujete pomoc.

Otvorene priznať, že potrebujete odbornú pomoc vo forme psychologickej terapie, je v skutočnosti veľmi odvážne.

6. Nie ste jediný.

Boj s duševným zdravím môže byť veľmi osamelý, ale ľudí je viac. „Môj proces uzdravovania sa ešte ani zďaleka neskončil, ale stretla som veľa milých ľudí.“ – Ellis
„Pred niekoľkými mesiacmi som sa otvorila svojej študijnej poradkyni, a keď som sa s ňou tento týždeň opäť prišla porozprávať, aby som ju informovala o mojich pokrokoch v psychologickej terapii, povedala, že si presne nepamätá, ktorá študentka som, pretože za ten týždeň stretla niekoľko ľudí, ktorí tiež bojujú s [mojou chorobou]. Pre mňa to bolo zvláštne upokojujúce, pretože to znamenalo, že existujú ľudia, ktorí prechádzajú podobnými vecami, aj keď presne neviem, kto to je.“ – Cathy

Chcete sa o sebe dozvedieť viac?

Objavte svoju dominantnú osobnostnú črtu pomocou osobnostného testu The Cube tu

Kvíz na záver

Kto by vás nikdy nemal nechať cítiť hanbu?

  • Zdravotnícki pracovníci
  • Lekári
  • Lekári
  • Pacienti
  • Zdravotnícki pracovníci

Čo je na začiatku najdesivejšie?

  • Poradenstvo
  • Terapeut
  • Profesionálna pomoc
  • Odborník na duševné zdravie

Ako dlho trvá, kým sa s niekým cítite dobre?

  • Každé dva týždne
  • Štrnásť dní
  • Dvojtýždenník

Ak sa po mesiaci, dvoch alebo troch cítite nepríjemne a myslíte si, že by ste sa cítili lepšie s inou osobou, možno by ste mali počúvať svoj vnútorný pocit. Kto je tá osoba?

  • Niekto
  • On/ona
  • Individuálne
  • On/ona sám/sama

Keď začnete na niečom pracovať, môže to byť ako otvoriť nádobu plnú zhnitého odpadu.

  • Problémy

Ako dlho sa s ňou Ellis rozprával o jej pokroku v psychologickej terapii?

  • 5 dní

Čo si myslíte o odborníkoch na duševné zdravie?

  • To
  • Samozrejme
  • Napriek tomu
  • Jasne
  • Okrem toho
  • Napriek