Kategórie
Psychológia

12 tipov na starostlivosť o seba s nízkou námahou pre náročné dni

Keď sa cítite na dne, tu je zoznam jednoduchých tipov na svojpomoc.

Tieto tipy na starostlivosť o seba nenahradia odbornú pomoc ani lieky, ale môžu vám aspoň trochu pomôcť vo chvíľach, keď sa necítite dobre.

1. Vyberte si inú trasu do školy/do práce/terapie/do zamestnania

V rámci starostlivosti o seba s nízkym úsilím môže niekedy vidieť iné prostredie, ktoré trochu pomáha pri zdanlivej opakovanosti každodenného života. Nemusí to byť obrovská obchádzka ani obrovská zmena, ale skúste sa len vybrať trochu inou cestou, aby ste zmenili opakovanie.

2. Ak sa na to cítite, opravte nejakú drobnosť, ktorá vás rozčuľuje.

Premažte vŕzgajúcu zásuvku alebo dvere, utiahnite tú skrutku, upratajte posteľ, utrite prach na tej ktorej knihovničke alebo vymeňte žiarovku. Nemusí to byť masívne, ale aj taká maličkosť ako utretie prachu na jednej poličke vám môže dodať pocit, že ste celý deň nič nerobili. Vidíte, že ste niečo urobili. Nezabudnite, že ide o starostlivosť o seba s malým úsilím, takže sa nenúťte do upratovania celej miestnosti, ak sa necítite dobre.

3. Prepnite všetko na režim lietadla na hodinu a pozrite si jednu epizódu seriálu, ktorý plánujete spustiť už mesiace.

Dobre, okrem zariadenia, ktoré možno budete potrebovať na sledovanie epizódy. Jedna hodina nemôže znamenať koniec sveta. Ak to nie je životne dôležité, môže to počkať jednu hodinu. Skúste si to takto dopriať raz za týždeň.

Cvičenie všímavosti je náročné, veľmi náročné, najmä ak máte sklon k úzkosti a panickému mysleniu, ale môže pomôcť a každá minúta alebo sekunda všímavosti je dobrým cvičením.

5. Nalepte niekoľko nálepiek na veci.

Alebo sa hrajte s vecami, ako je lepidlo, stočte ho do guľôčky a mieste ho. Možno si kúpte nejakú hraciu hmotu a pohrajte sa s ňou.

6. Urobte kontrolovaný neporiadok, aby ste sa zbavili frustrácie.

Môže to vyžadovať trochu viac úsilia, ale ak môžete, skúste to. Urobte neporiadok na papieri, vezmite si farbu, lepidlo a trblietky a nalepte ich na papier, natrhajte ďalšie papiere a nalepte ich tam tiež. Ak chcete, urobte neporiadok, nemusí to byť pekné. Môže to pomôcť zmierniť frustráciu.

7. Skúste sa naučiť nejaký hlúpy trik na párty. Alebo sa skúste naučiť kotrmelce.

Aj keď sa cítite úplne mizerne, pohyb vám rozprúdi krv. Pozrite si nejaké tutoriály na youtube a vyskúšajte nejaký čudný skok, parádnu otočku alebo si na youtube vyhľadajte „trik s rukami“, aby ste získali nejaké nápady s menšou námahou, na ktoré nepotrebujete ďalšie veci.

8. Vezmite si niekoľko náhodných predmetov v blízkosti a skúste ich usporiadať tak, aby boli príjemné pre vaše oko.

Kto by to bol povedal, že diár, termoska, starý výtlačok nejakej domácej úlohy a puzdro na ceruzky okolo prázdnej vázy môžu vyzerať tak umne. Ak sa na to odhodláte, môžete si ich dokonca odfotiť a zozbierať.

Vieme. Je to na nič a naozaj sa vám nechce, ale toto sú tipy na starostlivosť o seba s nízkou námahou, nemusíte bežať maratón. Pohybujte prstami na nohách, potom členkami a prstami na nohách. Prechádzajte sa, raz alebo dvakrát si poskočte. Nemusíte bežať maratón, len si rozprúdite krv. Možno vám to dodá len malú dávku vitality, a ak nie, môžete byť na seba hrdí, že ste sa trochu rozhýbali, aj keď to bolo to posledné, čo ste chceli urobiť. Ak sa cítite dostatočne dobre, pustite si na pozadí nejakú hudbu, možno len ambientné zvuky.

10. Dovoľte si byť detský

Aj keby to bolo len na päť minút. Choďte fúkať mydlové bubliny. Alebo si vezmite pohár s vodou a slamku a vyfúknite do neho niekoľko bublín. Vezmite si krajec chleba alebo koláča a obložte ho všetkými sladkosťami. Vystrihnite si smajlíka v nejakom ovocí, nechajte sa zvaliť na zem a váľajte sa po podlahe, pri chôdzi preskakujte všetky škvrny medzi dlaždicami. Dovoľte si byť na minútu hlúpy (alebo 5, alebo 10, alebo viac 😉 ) Tipy na starostlivosť o seba fungujú lepšie, keď sa na chvíľu odviažete.

11. Urobte 10 (alebo viac) naozaj hlbokých pomalých nádychov.

Keď sa cítite skleslo a sedíte, ľahko sa podvedome preorientujete na plytké a krátke dýchanie. Tipy na starostlivosť o seba sú viac ako len o robení vecí, sú aj o vašich životných funkciách. Udržiavajte svoje telo v chode a možno mu dodáte len malé množstvo energie tým, že sa sústredíte na svoje dýchanie, hoci len na malú chvíľu. Niekedy môže pomôcť nadýchnuť sa a pri výdychu sa pokúsiť bzučať a udržať bzučanie (nie až do vydýchnutia, len toľko, aby ste mohli pomaly dýchať) ako vec, na ktorú sa môžete sústrediť.

Nenáročná starostlivosť o seba môže zahŕňať aj nenáročné upokojovanie. Ak sa cítite divne, keď sa hladíte alebo hladíte, jednoducho si vezmite hydratačný krém a natrite si ním pokožku. Ak sa vám nechce vyhrnúť si rukáv, aby ste si ho natreli na ruku, jednoducho si navlhčite ruku.

Chcete sa dozvedieť viac o psychológii?

10 lekcií z psychológie, ktoré sa môžeme naučiť z Harryho Pottera

11 vecí, ktoré by ľudia trpiaci depresiou radi pochopili

Kvíz na záver

Čo sa dá zmeniť, ak sa vyberiete trochu inou cestou?

  • Opakujúca sa povaha
  • Tedium
  • Grindiness
  • Samey
  • Monotónne
  • Neohrabaný boj
  • Tempovanie
  • Možnosť opakovaného prehrávania

S akým lepidlom sa najlepšie hrá?

  • Lepidlo
  • Epoxidové
  • Scotch páska
  • Plastic
  • Čističe rúr

Aké sú tipy na starostlivosť o seba?

  • Rady

Čo môžete robiť s papierom?

  • Clean
  • Mucked

Čo robíte s lepidlom?

  • Iné sračky
  • Čo nie
  • Náhodná blbosť
  • Všetky

Koľko úsilia vám pomôžu tipy na starostlivosť o seba, keď sa necítite dobre?

  • Little
  • Tad
  • Len trochu
  • Smidge
  • Trochu

Aký je najlepší spôsob, ako narobiť neporiadok?

  • Jeden list
  • Prázdny sporák