Kategórie
Psychológia

10 desivých faktov o spánkovej paralýze, ktoré vám spôsobia nočné mory

Čo je horšie, ako keď vás v spánku prepadnú nočné mory? Pozor na spánkovú paralýzu! Výskumníci spánku definujú spánkovú paralýzu ako prejav toho, že vaše telo neprebieha cez jednotlivé fázy spánku hladko.

Na základe výsledkov projektu spánkovej paralýzy, ktorý sa uskutočnil v roku 2011, vedci dospeli k záveru, že približne 8 % ľudí zažíva spánkovú paralýzu. Toto číslo sa zvyšuje na 28 % u vysoko rizikových skupín, čo sú ľudia, ktorí majú všeobecne narušený spánkový režim, a až na 34 % u tých, ktorí trpia psychickými poruchami, ako sú úzkosť a depresia.

1. Spánková paralýza nastáva, keď sa človek prebudí pred ukončením svojho REM cyklu.

Počas cyklu rýchlych očných pohybov (REM) v spánku má mozog živé sny, zatiaľ čo svaly sa nemôžu hýbať. To sa deje preto, aby človek nebol schopný hrať sny svojím telom. Počas spánkovej paralýzy sa však osoba prebudí ešte pred ukončením cyklu REM. To spôsobí, že jedinec bude síce bdelý, ale jeho telo sa nebude môcť hýbať, pretože jeho svaly nedostali od mozgu signál, aby tak mohli urobiť.

2. Počas spánkovej paralýzy môžu mať ľudia pocit, že ich niekto dusí, alebo pocit tiesne v hrudi.

To je bohužiaľ bežné, keď sa cítite znehybnení. Bez ohľadu na to, ako veľmi sa snažíte hýbať, zdá sa, že nemôžete prekonať ťažký pocit, akoby vás niečo zaťažovalo. To často spôsobuje, že sa ľudia cítia bezmocní a ohrození.

3. Ľudia počas spánkovej paralýzy nemôžu hovoriť.

Je to preto, že ústa sa tiež nemôžu pohybovať spolu so zvyškom tela. Možno sa pokúsite zavolať o pomoc, len aby ste zistili, že nemôžete vysloviť ani slovo. Súvisí to aj s pocitom, že sa dusíte, pretože sa k vám nemusí dostať dostatok vzduchu.

4. Ľudia môžu mať počas spánkovej paralýzy halucinácie.

Halucinácie sa vyskytujú počas narušenej hranice medzi snom a bdelosťou. Preto keď ľudia zažívajú spánkovú paralýzu, ich sny môžu byť ešte živšie ako zvyčajne. Predtým, ako spánkovú paralýzu objavili vedci, ľudia v minulosti spájali svoje halucinácie so zažívaním návštev démona alebo iných zlých postáv.

5. Spánková paralýza môže súvisieť s narkolepsiou.

Podľa Dr. Shelby Harrisovej, riaditeľky Behavioral Sleep Medicine, spánkovú paralýzu bežne zažívajú ľudia s narkolepsiou. Narkolepsia je stav, ktorý sa vyznačuje nadmernou tendenciou zaspávať v uvoľnenom prostredí. Ľudia, ktorí trpia narkolepsiou, majú stratu alebo poškodenie chemickej látky v mozgu nazývanej hypokretin. Hypokretin pomáha telu zostať v pohotovosti a reguluje cykly spánku a bdenia. Preto sa u narkoleptických jedincov často vyskytujú poruchy spánku, ktoré ovplyvňujú vznik spánkovej paralýzy.

6. Spánková deprivácia a nepravidelný spánkový režim sú náchylné na spustenie spánkovej paralýzy.

Aby ste predišli spánkovej paralýze, vyhnite sa alkoholu, nikotínu a drogám aspoň 3 hodiny pred spaním. Najlepšie je tiež obmedziť kofeín po druhej hodine popoludní a pred spaním vypnúť všetku elektroniku, aby ste sa menej rozptyľovali. Natrénujte svoje telo, aby sa prispôsobilo dôslednému spánkovému režimu, ktorý vám umožní spať aspoň 6 až 8 hodín každú noc.

7. Stres a úzkosť môžu mať vplyv na spánkovú paralýzu.

Stres a úzkosť vám môžu v noci nedávať spať a narúšať vaše spánkové vzorce a cykly. To zvyšuje náchylnosť na spánkovú paralýzu. Nájdite si spôsoby, ako sa vyrovnať so stresom a úzkosťou, napríklad častejšie cvičenie alebo praktizovanie všímavosti.

8. Spanie na chrbte spôsobuje časté epizódy spánkovej paralýzy.

Podľa výskumníkov, ktorí realizovali projekt spánkovej paralýzy, ľudia, ktorí spia na chrbte, zažívajú spánkovú paralýzu častejšie ako v iných polohách počas spánku. Aby ste sa čo najviac vyhli spánkovej paralýze, skúste spať v alternatívnych polohách, napríklad na boku alebo na bruchu. Hoci tieto iné polohy na spanie nemusia byť najideálnejšie alebo najpohodlnejšie, vedci zistili, že znižujú pravdepodobnosť výskytu spánkovej paralýzy. Z iného súdka, spáči na bruchu majú jedinečné požiadavky a ich nedodržiavanie môže viesť k problémom s chrbticou a krkom.

9. Počas spánkovej paralýzy zostaňte pokojní.

Počas spánkovej paralýzy sa odporúča zachovať čo najväčší pokoj. Hoci môže byť desivá, vedzte, že je len dočasná a že počas nej nemôžete nič robiť. Zachovanie pokoja vám pomôže cítiť sa menej napadnutým, pretože sa ju naučíte racionalizovať, namiesto toho, aby ste sa jej báli.

Ak sa vaše epizódy spánkovej paralýzy časom zhoršujú, je najlepšie, ak sa o tom poradíte so svojím lekárom. Bude vám môcť poskytnúť viac informácií o ďalších faktoroch, ktoré môžu mať na situáciu vplyv. Napríklad lieky, ktoré užívate na iné ochorenia, ako je ADHD, môžu spúšťať spánkovú paralýzu. Svoju úlohu pri jej vzniku môžu zohrávať aj psychické stavy, ako je bipolárna porucha.

Stretávate sa so spánkovou paralýzou? Ako sa s ňou vyrovnávate? Zanechajte komentár nižšie!

Blahd, W. (2016, 16. októbra). Spánková paralýza. Web MD. Získané 26. septembra 2017.

Bradford, A. (2017, 13. septembra). Spánková paralýza: Príčiny, príznaky a liečba. Live Science. Získané 26. septembra 2017.

Halucinácie a spánková paralýza. (2017). Národná nadácia pre spánok. Získané 26. septembra 2017.

Narkolepsia. (2017). Národná nadácia pre spánok. Získané 26. septembra 2017.

Spánková paralýza – prehľad a fakty. (2017). Získané 26. septembra 2017 zo stránky sleepeducation.org.

Projekt spánkovej paralýzy. (2017). Získané 26. septembra 2017.

Kvíz na záver

Aká je najčastejšia poloha počas spánku?

  • Hypnagogické halucinácie
  • Lucidné sny
  • Nočné mory
  • Falošné prebudenia

Čo je to rýchly pohyb očí?

  • Godfest
  • Kushinada
  • Prebudiť sa
  • Dkali

Kedy bola naposledy vykonaná aktualizácia stránky sleepeducation.org?

  • Október
  • August
  • Júl
  • Začiatok novembra
  • Marec
  • apríl
  • Koniec januára

Čo je to cyklus rýchlych očných pohybov (REM) počas spánku?

  • Začarovaný kruh

Aká je najčastejšia psychická porucha, ktorá vám nedá spať?

  • Záchvaty paniky
  • Depresia
  • Myšlienky na samovraždu
  • Fyzické príznaky

Ktorá časť tela sa nemôže hýbať kvôli nedostatku signálu z tela?

  • Nervový systém
  • Čelný lalok
  • Senzorický vstup
  • Nervové dráhy
  • Synapsy
  • Mozoček

Ktorá časť tela sa nehýbe kvôli nedostatku signálu z mozgu?

  • Vnútorné orgány
  • Svaly
  • Telá
  • Tukové tkanivo
  • Krvný obeh